CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:05)

Börjar fundera på kikhosta, hur vet man om man fått det????
När man har kikhosta så ökar hostningarna och blir värre och värre i 6 veckor, sedan tar det 6 veckor att klinga av. Man hostar så man kiknar, ofta hostar man så man spyr. Hostattackerna avslutas med att man får upp slem. Titta på slemmet. Om det är tunt och flyter ut så är det inte kikhosta, om det ligger i en hög som inte flyter ut pga att det är så tjockt så är det troligt att det är kikhosta.
Det var fruktansvärt jobbigt när sonen hade kikhosta när han var tre år. Han spydde ner flera omgångar sängkläder varje natt, till slut orkade jag inte bädda om utan bredde ut stora handdukar istället. När man hörde honom hosta och hostattacken tog tvärslut så var jag tvungen att titta varje gång ifall det var en slemklump som kommit upp eller om han hade kvävts.
12 veckors hosta och man fick vara hemma en vecka utan läkarintyg. Läkare sjukskrev inte eftersom han var relativt frisk på dagarna. Jag jobbade på som vanligt men till slut så svimmade jag på jobbet. Orkade helt enkelt inte mer utan fick sjukskriva mig själv istället.