Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Eldkrasse, intresserar mig...
          Huggorm
          Inlägg 20-11-2009, 17:53
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Har sett bilder på eldkrasse (Tropaeolum speciosum) och den verkar vara precis vad jag vill ha. En klätterväxt med friskt gröna, ganska små löv som inte sträcker sig ut allt för långt från underlaget. Dessutom skarpt röda blommor så småningom.

Hur snabbt växer den? Rankorna dör väll inte tillbaka till marken på vintern, som humle? Och hur stor och bred blir den? Jag skall ha den vid altanen är det tänkt, där den skall få klättra längs en hörnstolpe och lite ut på sidorna. Kanske upp på taket, om det inte blir för varmt där för den på sommaren. Och hur är härdigheten? När jag läser gamla inlägg här på forumet verkar den vara känslig, men jag har sett att den anges klara zon 4? Och hur klarar den torka, den är väll inte snustorrt där den skall stå men ändå relativt torrt. Den väletablerade olvonbusken som står strax intill torkade tillbaka sommaren -08 när det var så torrt, men klarar sig annars bra.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-11-2009, 18:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ja det är en väldigt vacker växt, mina klarade inte första vintern i trädgården (kanske planterade den för grunt). men vet att den växer upp till zon 4-5.

den är inte jätte härdig utan det handlar nog mer om att plantera den djupt och täcka den så att tjälen inte blir så sträng. och att snön skyddar den. tjäledjupet spelar nog in i zon 1 behöver man nog inte plantera den så djupt.

har för mig att det rekommenderas att planteras på ett djup av 30-50cm sedan kommer rötterna själva söka sig neråt ''ifrån tjälen'' och den vissnar ner varje vinter och skjuter nya skott från rötterna. den vill ha lucker och lätt jord så att den inte ruttnar och att den orkar växa igenom jordlagret men den gillar också att ha fukt under sommaren så att den växer mycket så torka är inget bra. rankorna blir örtartade varje sommar och vissnar ner som humle.

CITAT (EKLO @ 20-11-2009, 18:03) *
          Krasse är ju en ettårig växt, i alla fall alla sorter jag känner till.
          Men fin. Samt kraftfullt växande.

Tropaeolum speciosum är en flerårig art.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon