Morötter och ris... Visserligen härstammar hunden från kina men hmm är det verkligen så att man kan ersätta ben med detta...

(retas bara)
F ben är okej så länge de inte är kokta är den generella åsikten bland de hundägare som ger olika varienter av BARF skulle jag vilja påstå. Personligen så avstår jag dock från fågelben och fiskben, fågel därför att mina inte tycker om rå kyckling och bara i undantagsfall kan tänka sig att äta rå gås/kalkon och aldrig struts. Ben från dessa är alltså bortkastade pengar. Fiskben känns onödigt då de är för smått för att ge något tuggmotstånd i alla fall. Revben ger jag dock relativt ofta även om jag främt ger ben från lamm och nött. Viltkött/ben hade väll varit det optimala men det ledssnar mina rätt fort på.
Icke spanmålsbaserade foder i pellets form... Du menar de som inehåller potatis istället då eller? Är inte så mycket mer imponerad av potatis eller grönsaker heller för den delen som en daglig del i mina hundars kost precis får jag väll erkänna, vill gärna kunna variera vad de får varje dag. Tror inte att foderföretagen är så pass kunniga att jag tillåter dem att kunstruera en måltid till mina hundar som de skall äta varje dag året om, tror inte att kunskapen om hundars näringsbehov kommit så långt ännu. Det livsnödvändiga med taurin för katter är ju en rätt ny erfarenhet och att det har ett posetivt värde att ge för de de med hundar av raser där många hjärtsjuka djur finns har man börjat förstå ännu senare. Omea 3 och 6 är inte hundra procent klarlagt ännu m.m.
Som jag förståt det så måste torrfoder inehålla en hel del stärkelse för att pelleteringen? över huvudtaget skall funka. Så jag förstår att foderföretagen vill motivera detta med att behovet finns hos hundarna av detta så mycket det bara går, men jag är inte övertygad. Färskfoder tyvärr jag är inte heller så glada i den sörjan som en daglig måltid och det av flera anledningar även om jag ger det ibland.
Redigerat av Daniel83: 22-11-2009, 06:34