CITAT (gunvor @ 22-11-2009, 06:08)

lyckades få upp ett slemmigt tuggben ur halsen på en av mina en kväll - det räddade förmodligen livet på honom, aldrig mera ett tuggben i mitt hus! Råa märgben och råa morötter är bra att knapra på
Hände något liknande hos mig förra veckan. Gällde förvisso en bit torkat grisöra, och att denna var formad som en krok och fastnade i käken på min blandis. Han skrek och ylade som en stuken gris, jag hade precis gått ut i trappen och trodde hunden hade fått spel av seperations ångest så sprang in för att få tyst på honom. Jättetacksamm att jag sprang in för även om jag ju inte tror att han hade dött på kupen så hade han omöjligt kunna få bort den själv och kunnde ju ha skadat sig rejält så uppjagad som han var, tacka fan för det kan ju inte vara skönt att få en krok i käften!
Inget "ben" eller torkad hud är hundra procent riskfri, inte råa grönsaker för den delen heller. Sväljer hunden en för stor bit så kan det bli stopp någonstans. Men nu blir det inte sådana där strimmlade grisöron här hemma på ett tag det kan jag garantera. Det enda torkade blir det som jag gör själv för att ha som belöningsgodis, detta har jag i alla fall stenhård koll på.
Undrar egentligen vad veterinärförbundet säger om de torkade/rökta ben många av deras medlemmar säljer i kassorna för att drygga ut vinsten? För även rätt små hundar kan få bort stora bitar från dessa och det kan bli fina vasa flisor av dem.
Redigerat av Daniel83: 22-11-2009, 06:27