CITAT (Bengalow @ 21-11-2009, 21:45)

Kul att läsa synpunkter om golv - jag var golvsäljare i 20 år innan det blev armering......och skulle kunna berätta ett och annat om vad olika material innebär, men folk som valt sitt favoritgolv skall gärna få ha kvar sin dröm om det optimala.
Men jag HAR inget favoritgolv ännu, vet bara vad jag INTE vill ha (vilket inte hjälper så jättemycket när man ska välja

)
Vi har plastmatta nu, och jag håller med om att det är
fruktansvärt praktiskt , men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är lika fult som parktiskt

, dessutom blir det ganska kallt och hårt att gå/stå på. Men visst, om vi vill lägga en typ av golv hela vägen från grovkäket till köket och hallen är det kanske det bästa?
Jag gillar klinkergolv, det är praktiskt, snyggt och tåligt. MEN man måste ha golvvärmed om det ska ligga direkt på betongplattan och det innebär ganska mycket arbete att dra upp befintliga golv, slipa betongen, lägga på kablar, gjuta igen osv. Men visst blir det snyggt och håller hur länge som helst

Laminat har jag haft, och jag tycker det känns som det är lite osökert med diskmaskiner, vask, kyl etc. Dessutom, jag tappade en termos på vårt nåstan nylagda laminatgolv och en flisa stor som en tumnagel lossnade

så även om glasen klarar sig kan man skada golvet.....
ÄR det någon som har erfarenhet av gummigolv eller linoleum??? Antingen i form av matta eller plattor? Hade varit mycket intressant att höra vad ni tycker om det och hur det påverkas av vatten och slitage!