CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:24)

*funderar* hur gör "bofasta"? Visst måste de också baka någon slags bröd, utgår från det och gör variationer.
Nej, KRT, den gamla gambiska mattraditionen har faktiskt ingen form av bröd! Konstigt men sant! Vanliga kök har inga ugnar, inte stekhällor heller. Långa frallor som säljs i butiker, är ett ganska sent påfund, intryck från kolonialmakterna. Komerciella bagerier finns alltså, de små har murade lerugnar utomhus, ett par stora ser nästan ut som bagerier här.
Vete växer ju inte i deras klimat, och det mesta jäsbröd kräver ju vete som har gluten. Alltså fanns det inte för länge sedan, innan importen började. De äter sina vanliga inhemska spannmål, hirs (millet) och en annan (sorghum på engelska) som gröt och välling. Ris och jordnötter odlas också, de har många olika risgrötar, ofta med jordnötspulver.

Rena bakverk som jäsbröd, sockerkakor etc får du nog klara dig utan (eller köpa färdigbakat).
Ett alternativ är ju att bygga en ugn, tänker på traditionella "stenugnar" där man eldar för att värma upp den och sedan bakar i den,
Jadå, vi köper vete-baguetterna på affärerna, och klarar oss ganska bra på det! Det finns även banan(socker)kakor från bagerier, och goda munkar vid gatuköken att köpa. Att bygga en egen ugn är inte värt besväret, sååå mycket vill jag inte baka! :-)

Beundrar dig som lever "primitivt", det hade inte varit något för mig, men jag kan förstå tjusningen

När det ständigt är varmt, går det bra att leva campingliv i några månader. Ingen fara! Ortsbefolkningen lever ju så hela livet, och är mycket gladare och nöjdare än vi som har "allt".

Krabbelurer, pannkakor och annat man tillagar i stekpanna är ju enkelt, enda nackdelen är väl att det innehåller ägg, men det går säkert att få tag på.
Jadå, ägg finns i varenda lill-butik, och vi har dessutom några egna höns som ger oss ägg.
Redigerat av RitRat: 23-11-2009, 00:42