Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis dödar sin värdväxt!, Är det klematissens fel att bergfuren håller på att dö?
          cato
          Inlägg 22-11-2009, 21:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Hej!
          Vi har planterat en skogsklematis, P.Farges vid en gammal bergfur.
          De senaste åren har bergfuren efterhand försvagats. Nu är den nästan helt utan gröna barroch börjar torka in. Bara att såga ner.
          Kan det stämma som någon säger att det är klematisen som dödat den.

Redigerat av cato: 22-11-2009, 21:49

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 23-11-2009, 10:26
          Länk hit: #2

Gäster

En så gammal och etablerad tall klarar nog av rotkonkurrensen från en caprifol även om caprifolen har ett kraftigt rotsystem så i dethär fallet så tror jag att du endast bör bevaka så att inte caprifolen skuggar kronan.

Däremot vid nyplanteringar av barrväxter bör man undvika rotkonkurrens av andra växter och framförallt inte plantera klängväxter i barrväxterna.

Jag har skrivit om dethär förut här men ibland är det svårt att bli trodd på forumet yes.gif

Jag missade en gång att en perenn som var planterad nästan en meter från en tuja och hade vuxit så snabbt så den skuggade nedersta kvistarna på tujan. De blev bruna omgående och där blev ett mindre trevligt hål i tujan - det gick snabbt, några veckor bara.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 13:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gunilla T @ 23-11-2009, 10:26) *
          Jag har skrivit om dethär förut här men ibland är det svårt att bli trodd på forumet yes.gif

Jag tror dig alltid yes.gif men jag har ju inte läst varenda tråd så det här visste jag inte om. Tack för info!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-11-2009, 13:42
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Myosotis @ 23-11-2009, 13:08) *
          Jag tror dig alltid yes.gif men jag har ju inte läst varenda tråd så det här visste jag inte om. Tack för info!

Klart man inte läser alla trådar, tänkte mer på där jag försökt varna för att plantera klättrare i barrväxter smiley_small_hug.gif

..vi skulle kanske ha en egen tråd för barrväxter där vi som gillar dessa skulpturala växter kunde lära oss mer av varandra. Barrväxter är ju sällan något man börjar med i en trädgård utan kanske något som man så småningom upptäcker och blir betagen av...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon