CITAT (Betty @ 19-11-2009, 23:36)

Fick första sprutan för 4 veckor sen, rejält ont i armen i några (5) dagar och huvudvärk dagen efter vaccineringen. Tog 2:a sprutan för en vecka sedan, lite mindre ont i armen (3) dagar och bara pyttelite huvudvärk dagen efter.
Jag tillhör riskgruppen och hade att välja på att ta risken att bli dödssjuk vid en ev. influensa eller att ta de i mina ögon sett lindriga biverkningarna, valet var plättlätt.

Var till doktorn igår ... frågade om jag som tillhör riskgrupp, ska ta andra sprutan.
Svaret blev ... nej det räcker med en.
Såg att också Magdis tagit spruta 2 ... här på sjukhuset var personalen frågande ... ingen skulle ta mer än första.
Två sprutor
Barn och riskgrupper med nedsatt immunförsvar behöver få två sprutor.
Endast de som räknas upp på landstingets sida ska ta en andra dos.
Klipp från nll.se ...
I Norrbotten gäller följande:
•Barn upp till 13 år erbjuds sin andra spruta efter att vaccinationen
av hela befolkningen med en spruta har genomförts. Information om när det blir aktuellt kommer att förmedlas på denna sida och via media.
•Vissa individer har, på grund av sjukdom eller behandling, så kraftigt nedsatt immunförsvar att de bör erbjudas en andra spruta så snart som möjligt. Dock tidigast tre veckor efter den första sprutan.
Kontakta alltid behandlande läkare för att ta reda på om just du tillhör denna riskgrupp. Följande är en vägledning om vilka sjukdomar eller behandlingar som avses:
- Sjukdomar i immunsystemet, inklusive HIV
- Kronisk njursvikt som kräver dialys
- Kronisk leversvikt - individuell bedömning
- Transplanterad person
- Behandling med cytostatika, TNF alpha antagonister
eller med Prednisolon 15 mg per dag i minst 1 månad.