Jag vet att Skåneplantor i Staffanstorp annonserade om stora träd i höstas. Eftersom det inet var aktuellt för oss kollade jag inte närmare på arter och hur stora de var, men jag har för mig att priset låg på en 3-4000 kr styck. Oavsett om de har kvar eller ej borde de kunna svara på om de kan ta hem stora träd och i så fall vad det kostar. Kanske din lokala plantskola (om du inte bor i närheten av Staffanstorp

), har möjlighet att ta hem stora träd?
Och jag vet dessutom att Lunds stad nyligen har planterat nya träd (kommer inte ihåg art, med det var inte alm iaf

) utanför domkyrkan, det var rejäla träd (säkert 3 m höga) och de kom från Halmstad (?). Kanske någon på parkförvaltningen kan svara på varifrån man köper träden?
Tvivlar på att man kan få en större gren att gro, om det inte är en art som naturligt skickar ut långa grenar och när de når marken så utvecklar de rötter.....
Tror dock att träd som är 4-5 m höga är ruskigt dyra, ser sällan att kommunen sätter så stora träd, vanligare är nog träd på 2-3 m..... Hur gamla träden är beror ju helt på art och under vilka betingelser de har levt. Det finns ju också träd som växer snabbare än andra - kanske någt att satsa på om man vill ha en alle snabbt? Man kan ju "varva" snabbväxande med mer långsamtväxande och på så sätt få en allé snabbare...