CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 20:45)

jag klarade de men vad händer om man sätter en lins med fel sida in
i natt skall jag sova med dem
Ska du sova med dem direkt???? När jag fick linser för många år sedan vande man ögonen gradvis, dvs en timme första dagen, två timmar, fyra timmar osv. Fast när jag fick mina dygnet runt-linser behövdes ingen invänjning eftersom jag redan var van.
Jag skulle vilja säga att man märker att linsen hamnat fel, men kanske inte om man inte är van och vet hur det ska kännas om den sitter rätt..... För det första, det skaver om den hamnar fel, du SER inte (lite grumligt kan det vara de första minutrarna, men om du fortfarande tycjer du ser dligt efter 5 min är det något som är fel), och om du tar ut linsen och lägger den på fingertoppen ser man att de är felvända, som Markus_H beskrev det. Dock är nya silikonlinser svårare att "vända fel" eftersom de ligger rätt från början och är mer stabila och rigida i materialt, vilket gör att de inte vänder sig fel på egen hand (vilket mina gamla månadslinser kunde göra - det var som att försöka sätta i en vattendroppe när de skulle in i ögat

).
Det är dock viktigt att linserna sitter rätt, och att man inte går med dem felvända. Deta eftersom linsen KAN, om man har otur, skava på hornhinnan och irritera denna.....