CITAT (Smarterchild @ 26-11-2009, 15:11)

Jag fick upp 4 persimonplantor i våras, har kvar två men jag fick rycka bort hälften av bladen från den ena häromdagen, de hade skrumpnat ihop av nån anledning...

tvivlar på om den kommer överleva vintern....
Persimon är lövfällande under vintern så det är naturligt. dom gör alltså som våra vilda lövträd.
som äldre är det därför bra om dom kan få övervintra i en temp på 0c +10c, ljus behövs ej.
dock har man dom i värme dvs över +10c är det bra om man har dom i extra ljus, och då behåller dom också bladen mer.
CITAT (LasseB @ 26-11-2009, 15:46)

Nu blir jag jättenyfiken. Vad gör nu med plantorna det kan väl aldrig bli frukt?
Sedan undrar jag, alla dessa namn, är det som med äpplen ett äpple är ett äpple men det sinns olika sorter såklart.
Undrar också om ni kan identifiera vilken sort som finns i svärmors by (norra Grekland), frukten ser ut som vilken sharon som helt från butiken i Sverige men dom är stora om ett riktigt STORT äpple. Om jag lägger båda händerna runt en frukt så får den plats med lite marginal.
det kan nog bli frukt även här, hur kvalitén blir vet jag inte.
hur du menar med namn förstår jag inte riktigt, den heter Diospyros kaki - korrekt svenskt namn är Kaki , men den kallas också för persimon och sharon. sedan finns det ju fler namnsorter av Kaki. och så finns det andra arter med andra namn.
har du bild på den ? blir lättare då.