CITAT (LasseB @ 26-11-2009, 15:46)

Nu blir jag jättenyfiken. Vad gör nu med plantorna det kan väl aldrig bli frukt?
Sedan undrar jag, alla dessa namn, är det som med äpplen ett äpple är ett äpple men det sinns olika sorter såklart.
Undrar också om ni kan identifiera vilken sort som finns i svärmors by (norra Grekland), frukten ser ut som vilken sharon som helt från butiken i Sverige men dom är stora om ett riktigt STORT äpple. Om jag lägger båda händerna runt en frukt så får den plats med lite marginal.
Vet inte om du menar mig, men jag har iaf hört att persimmon träden klarar ner till -15, så jag ämnar ha iaf den ena i mitt (framtida-)växthus och hoppas på frukt medans jag lever...
Jag inackorderade en av plantorna i min grannes uterum under försommaren och den växte brutalt under sommaren.
Och när det gäller persimmoner finns det oftast både stora och små sorter i alla sydligare länder. Mig veterligen är det väldigt svårt att hitta klassificering "på latin" för sorterna.
CITAT (flaxss @ 26-11-2009, 16:04)

Persimon är lövfällande under vintern så det är naturligt. dom gör alltså som våra vilda lövträd.
som äldre är det därför bra om dom kan få övervintra i en temp på 0c +10c, ljus behövs ej.
dock har man dom i värme dvs över +10c är det bra om man har dom i extra ljus, och då behåller dom också bladen mer.
det kan nog bli frukt även här, hur kvalitén blir vet jag inte.
Jag misstänkte att det beror på vintern, men problemet är att bladen på den börja skrumpna ihop redan i augusti, samtidigt som den tredje plantan dog, läste nånstans att den kan bero på ojämn vattning.. :S
Men den "finaste" plantan växer iaf fortfarande trots mörker och rusk.
Redigerat av Smarterchild: 26-11-2009, 18:03