Hej
Jag håller på att bygga detta. Finns tyvärr massa fundera på speciellt när det gäller tekniken. USB-kameror som är vanligast har begränsningar i kabellängd om man inte använder "USB-hub, aktiv kabel". Trådlösa spionkameror ger förvånansvärt bra bild/ljud men tar gärna in störningar. Ska man ha autofokus, vill jag sända ut på nätet? etc etc. Jag har provat ett par olika webkameror och spionkameror och än så länge är nog en hederlig webcam jag haft i flera år bäst. Har så kallad CCD-sensor så klarar ljus under 1 lux. Programmet att visa live med valde jag för att det på ett enkelt sätt kan hantera flera kameror och "smutt" skicka ut på nätet. Tanken är i vår ha minst 2 kameror som sitter i olika holkar så chansen att se en lyckad häckning ökar.
Låter lite nördigt det här men hör gärna av er om ni undrar så ska jag försöka förklara på ren svenska samt försöka ge råd och tips, speciellt då på den tekniska biten när det gäller såväl hårdvara som mjukvara.
Lagt upp en vädersida åt damen där 2 kameror tuffar och går dagtid just nu. Sidan inte klar men finns nog en del där som besvarar många frågor.
Väder/webcamMen kul är det och finns så mycket mer man kan se via en kamera. Kanske maskar som gör gångar? he-he
/PeterDeleter