Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Surdegsrecept
          KRT
          Inlägg 13-11-2009, 11:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har blivit övertalad att testa surdeg. Har aldrig bakat med det tidigare, bara vanliga jäsdegar, eftersom jag tyckte det verkar så bökigt....
          Så min första fråga är VAR får man surdegen ifrån "från början" så att säga???? Inte något man bara knallar in och köper på ICA, eller smile.gif Och måste man spara surdeg mellan baken och hur gör man det i så fall?

Efterlyser också era godaste, bästa och enklaste recept på surdegsbröd! Gärna med nötter eller frukt i.....

Redigerat av KRT: 13-11-2009, 11:32

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Starfight
          Inlägg 01-12-2009, 22:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Ett enkelt sätt att starta en ny surdeg finns på Pain de Martinś sida (som även Kurt tipsade om) det tar några dagar första gången, men sen somsagt så har man ju sin surdeg i kylen som man sköter om. Jag startade min i somras och lyckades på första försöket. smile.gif Men det enklaste är ju att be att få en klick deg om man känner någon som har en, eller att gå till ett bageri som bakar med surdeg och fråga om du får köpa en liten klick.

Kan rekommendera Pain de Martin's bok och även boken Bröd från Brunkebergs bageri som båda två är mycket bra för oss surdegs nybörjare enligt mig. Jag har faktiskt inte köpt ett endaste bröd i butik sedan jag startade mina surdegar, det är jag lite stolt över faktiskt. smile.gif

--------------------
          /Starfight

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon