Jag som har jobbat på Tönnersjö kan ju ta och räta ut några frågetecken...
Tönnersjö tar faktiskt emot privatpersoner som kunder, speciellt om det gäller ett lite större antal och gärna stora storlekar. De har vana att alltid lämna offert först, så skriv/maila dem och be att få en offert på X antal sträd i en viss storlek inkl frakt. Du har svar inom en vecka (eller så var det iaf när jag var på stället).
Tönnersjö levererar också till välsorterade garden center som tex Flyinge Plantshop i Skåne, och där är de ju mer beredda att ta hand om privatkunder och se till så att privatkunderna får rätt storlek till ett vettigt pris.
Storleken på träden är sedan en hel vetenskap i sig. På plantskolor, i kommuner och hos anläggare mäter man inte trädstorlekar i höjd, utan i stomomfång. En meter från marken mäts omfånget (inte diameter - det är inte ved!). Minsta storlekar brukar vara 8-10 cm eller 10-12 cm. Stora storlekar börjar från när de mäts i 5 cm spann ist för 2 cm, dvs 20-25 cm i omfång. Mest prisvärt och efterfrågat brukar 14-16 och 16-18 cm vara.
Jag förstår att dra upp träden själv kan vara en rush och ge ordentlig odlarglädje och stolthet. I så fall kan jag ge ett tips: bind trädspöna (huvudgrenen, det som blir den genomgående stammen) mot kraftiga bambubinnar. På det sättet växer träden snabbare (man främjar den apikala dominansen) och man får oftast snyggare raka stammar.
Fördelar med att köpa träd är att man får en ordentlig storlek på trädet från början, och de är raka och jämna i kronan. Inga frövariationer, i regel plockar plantskolan ut träd som passar ihop och växer på samma sätt åt er. Nackdelen är priset, men det är gratis att plocka in en offert, och 14-16 träd kan absolut vara inom en rimlig summa. Ta också ställning till barrot/klump (billigare men osäkrare med barrot, och alla storlekar och trädslag är inte att rekomendera med barrotsleverans).
Till slut kan jag tipsa om att många plantskolor har ett överskott på lind i större storlekar (20-25 och över). Där får man oftast väldigt bra priser på "färdiga" träd.
|