Ska vi vara rent vetenskapliga så dog inte dinosaurierna ut, iaf inte en grupp av dem. De är vad vi idag kallar fåglar. Fåglar är dinosaurier på samma sätt som människor är primater för att säga det på ett enkelt sätt.
De vad man kallar "Non avian dinosaurs" vilka inkluderar resterande grupper är de som dog ut under KT gränsen.
Astroidnedslag är skyldig att de sista grupperna dog ut, men tittar man närmre på sista 3 miljonerna år så ser man gradvis hur olika dinosauriesläkten minskar. I Nordamerika från ca 35 släkten ner till bara 5 släkten vid själva astroidnedslaget. Detta beror antagligen på de ganska stora klimatförändringar som skedde vid denna tidpunkt världen över. Dessa klimatförändringar berodde bla på de stora vulkanutbrott, i omårdet som man idag kallar för Deccan traps, som härjade i nuvarande Indien. Det var främst svaveldioxid som släpptes lös under en tid av ca 30 000 år som ledde bla till dessa klimatförändringar. Men det var inte vad jag egentligen tänkte säga.
Vad jag ville säga egentligen var... Klimatförändringar som beror på naturen själv som i dessa fall med vulkaner är NATURLIGA. Det har varit så sedan liv först uppstod för 800 miljoner år sedan. Visst går klimaten upp och ner, men i detta fall, som alla andra fall så är det människor som är inblandade och rör omkring i soppan. Enligt US Geological Survey så släpper människan ut 130 ggr mer gaser bla koldioxid än vad vulkaner världen över står för.
Vad vulkaner gör naturligt på 30 000 år gör vi på några få århundrade och det tycker jag är oroande.
|