CITAT (elvisjö @ 03-12-2009, 08:54)

Hur många har läst Ralfs länk ? Många tänkvärda ord där !!!
Med all respekt Marcus, men hur länge ser det ut på det viset ?
Var har du hittat uppgifterna på co utsläpp, skulle vilja läsa mer
Kinas bilförsäljning
upp med 84 procent
Publicerad: 2009-10-13 09:28
KINA: Bilförsäljningen i Kina ökade med nästan det dubbla i september, jämfört med samma period i fjol, enligt kinesisk bilstatistik, skriver Bloomberg News.
Personbilsförsäljningen i Kina ökade med 83,6 procent i september, jämfört med motsvarande period ett år tidigare, till 1,015 miljoner fordon.
Det skriver Bloomberg News och hänvisar till China Association of Automobile Manufacturers.
NYHETSBYRÅN DIREKT
Jo det är ju en skrämmande ökning sett i procent mne hur många kineser har bil? Säöljs det få bilar i dag i Kina så innebär ju inte en ökning med 84% att det blir jättemånga med en gång. Tror faktiskt att EU och USA köper lika många. Hur många kinesiska bönder tror du äger en bil, en på tusen? Hur många svenskar äger två bilar/ familj? hur många bensinslukande SUVar finns på Östermalm i den "svåra terrängen"?
CITAT (officinalis @ 03-12-2009, 09:25)

Jag är nog också ganska pessimistisk när det kommer just till detta möte.
Sen är jag lite förvånad över att de alla behöver åka till något högtidligt möte och prata klimat. Misstänker dessutom att de inte åker något miljösnålt tåg dit heller för den delen?
Al Gore-fantasten har väl privatflyg t.om. Jag tycker det borde gå att lösa på andra sätt, speciellt med tanke på hur bra videokonferenstekniken blivit.
Skulle också önska ett större fokus på även andra växthusgas och i synnerhet alla andra miljöproblem vi har.
Räknar man med "outsourcad" produktion i en sådan här uträkning? Jag tänkte på alla möbler, livsmedel m.m. som produceras utomlands och importeras till Sverige.
Eller fisk som fraktas iväg för att rensas i ett annat land där de är mer ekonomiskt lönsamt osv.
Utsläpp vi genererar i andra länder genom vår konsumtion brukar inte räknas med i de nationella utsläppen. Det är därför vi kan säga att vi grovt räknat "bara" släpper ut 6ton CO2/ person och år. Annars hade det nog snarare varit 8-10 ton.