CITAT (Bassam @ 04-12-2009, 08:24)

Hej
det händer ibland om de får mycket vatten eller lite ljus .
obs man ska se bra i jorden och växter om man vill vet vilka orsak.
H:Bassam
Bassam, det händer alltid när de får mycket vatten OCH lite ljus OCH låg temperatur. Du kan inte behandla växten utan att ha omständigheter i åtanke. Allt är relativt. Växten är livet. Citrusarna är fantastiska växter men man måste lära sig att känna deras behov här i Sverige. Det är inte lätt. För många citrusträd dör här för att ägarna inte har tillräckligt med tålamod, tid och erfarenheter att hålla sådana växter hemma. Det är inte många som fattar att man inte kan ha frukter på trädet det första året på vintertid utan att det tar krafter från redan försvagad planta, som har åkt mycket och bytt plats för många gånger tills den hamnar hos den entusiastiska ägaren här i Norden. Jag vet att det är svårt att ta bort frukter och kart från det nya trädet som man har köpt för att njuta av och marknaden utnyttjar den här egenskapen hos människor för fullt. Att köpa en större växt med frukter på på hösten och byta jord omedelbart är rent galenskap... jag vet vad jag pratar om jag själv har gjort det. Man måste vara ödmjuk gentemot naturen och vara lyhörd annars lyckas man inte i långa loppet...Att vänta och ge växten tid, lönar sig...
Citrusväxter på den inglasade balkongen...
citrusar_p__den_inglasade_balkongen__4.12.2009.jpg ( 101.83k )
Antal nedladdningar: 76MVH/clivia