CITAT (clivia @ 04-12-2009, 11:28)

Bassam, det händer alltid när de får mycket vatten OCH lite ljus OCH låg temperatur. Du kan inte behandla växten utan att ha omständigheter i åtanke. Allt är relativt. Växten är livet. Citrusarna är fantastiska växter men man måste lära sig att känna deras behov här i Sverige. Det är inte lätt. För många citrusträd dör här för att ägarna inte har tillräckligt med tålamod, tid och erfarenheter att hålla sådana växter hemma. Det är inte många som fattar att man inte kan ha frukter på trädet det första året på vintertid utan att det tar krafter från redan försvagad planta, som har åkt mycket och bytt plats för många gånger tills den hamnar hos den entusiastiska ägaren här i Norden. Jag vet att det är svårt att ta bort frukter och kart från det nya trädet som man har köpt för att njuta av och marknaden utnyttjar den här egenskapen hos människor för fullt. Att köpa en större växt med frukter på på hösten och byta jord omedelbart är rent galenskap... jag vet vad jag pratar om jag själv har gjort det. Man måste vara ödmjuk gentemot naturen och vara lyhörd annars lyckas man inte i långa loppet...Att vänta och ge växten tid, lönar sig...
Citrusväxter på den inglasade balkongen...
citrusar_p__den_inglasade_balkongen__4.12.2009.jpg ( 101.83k )
Antal nedladdningar: 74MVH/clivia
är trädet i lågtemperatur och nu då citron ( INTE citrus! det handlar om citronplanta). talar man om citrus så har du många många växter med olika skötselråd och som trivs i olika klimat. från tropiska citrusar till citrontörne.
har man en citronplanta i lågtemp och har frukt/kart på den så gör det inget att frukten är på, då den också slutar att utvecklas när det går under +10c +13c. för att frukt ska utvecklas behövs samma förhållanden som när den är i tillväxt. frukten utvecklas INTE om plantan inte är aktiv. hade plantan innan inte klarat av att utveckla frukt så hade plantan fält dom.
sätter man däremot plantan varmt nu dvs i lägenhet, så kommer frukten utvecklas och mår plantan dåligt så då tar det kanske på krafterna och man får då plocka bort dom.
och du vet ju inte hur denna citronplanta har varit innan, den kanske har stått i butiken sen i våras och mått bra och sedan köpte trädskaparen (trådskaparen ska det vara) den tidig höst BARA ett byte sedan ställts på vinden.
på dig låter det som om den direkt kommit från Europa nu. men det vet du ju inte. hur plantan mår av bytet kan du inte veta (lika lite som jag vet) ett miljöbyte klan både va till det bättre och sämre. bytet ´från butiken kan ha varit till det bättre men bytet till vinden kan ha varit till det sämre exempelvis.
CITAT (lovwal @ 04-12-2009, 11:36)

jag köpte trädet för att jag kom över det billigt, och blev rådd här på forumet att byta jord eftersom den stod i en lerklump.

att jag ställde den på vinden var också till följd av vad jag läst här på odla. erkänner medvilligt att jag novis på citrusfronten men strävar efter att lära mig mer.
då läste du mina råd väldigt fel, jag skrev då att det är omplantering på våren inte hösten! och att du skulle sätta den i ditt fönster med extra ljus eller på vinden med extra ljus. skrev ockås att den övervintrar likabra i fönstret.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1093903
Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 11:59