Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Få liv i en nästan död orchidée, Är det möjligt?
          rosita
          Inlägg 03-12-2009, 16:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag fick tag i en orchidée på jobbet i dag, en som någon hade slängt i en papperskorg. Jag tyckte synd om den stackaren, så jag tog hem den, planterade om den i ny kompost, klippte av döda rötter och vattnade.

Bladen är ganska skrynkliga, hängiga och uttorkade och den har nyligen blommat. Tror ni det finns någon chans att den repar sig?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          rosita
          Inlägg 03-12-2009, 22:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Tack för era svar! Så glad jag blir att ni bryr er! smiley_small_hug.gif

Jag glömde ju säga att det är en Phalaenopsis. Jag har 4 sådana sedan tidigare, jag sköter dem ganska bra, har t o m fått sticklingar på någon av dem! Jag brukar vattna genom att doppa dem i en hink med rumstemperaterat vatten var 10:e dag. När jag planterar om dem brukar jag ha lite vitmossa runt rötterna.

strepp: om jag nu inte redan hade planterat den i kompost (med lite vitmossa runt rötterna), skulle jag ha testat det du blev rekommenderad, det låter vettigt!

Även om jag har lite erfarenhet av Phalaenopsis, så är jag ganska rädd att den här vanskötta stackaren inte klarar sig... Men jag hoppas! Och tack vare er tror jag mer på att det går!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 12:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (rosita @ 03-12-2009, 22:08) *
          Tack för era svar! Så glad jag blir att ni bryr er! smiley_small_hug.gif

Jag glömde ju säga att det är en Phalaenopsis. Jag har 4 sådana sedan tidigare, jag sköter dem ganska bra, har t o m fått sticklingar på någon av dem! Jag brukar vattna genom att doppa dem i en hink med rumstemperaterat vatten var 10:e dag. När jag planterar om dem brukar jag ha lite vitmossa runt rötterna.

strepp: om jag nu inte redan hade planterat den i kompost (med lite vitmossa runt rötterna), skulle jag ha testat det du blev rekommenderad, det låter vettigt!

Även om jag har lite erfarenhet av Phalaenopsis, så är jag ganska rädd att den här vanskötta stackaren inte klarar sig... Men jag hoppas! Och tack vare er tror jag mer på att det går!

Vitmossa är ren medicin mot kassa orkideer... smiley_small_hug.gif
          Har du den runt rötterna så akta dej för övervattningen!!!
          Kolla noga att mossan vitnat, innan du vattnar, är den fortfarande grön, vänta.
          Jag har mossan i botten på krukorna (ca, fem cm. och lägger plantorna ovanpå och fyller upp med grov bark!!!
          Det släpper igenom luften bättre och jag kan vattna på fatet istället. (håller mossan grön och lite kondens i krukan)
          Då letar dom nya rötterna sig ner till fukten och plantan kommer som ett skott tillbaka.
          Blöt kompost är döden för orkideer!!!!

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 04-12-2009, 12:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 12:05) *
          Blöt kompost är döden för orkideer!!!!

Och lika dödande är det att låta vatten stå i bladvecket längst upp.... Då ruttnar blomman sad.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 12:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (KRT @ 04-12-2009, 12:24) *
          Och lika dödande är det att låta vatten stå i bladvecket längst upp.... Då ruttnar blomman sad.gif

Japp...
          Lägger man en orkidee i vatten, får man vatten i rossetten..= döden..
          ROTSYSTEMET kan man sätta i vatten, men inte lägga hela i blöt en längre tid. nono.gif nono.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon