CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2009, 11:30)

Hej!
Vi har att välja på effektivare jordbruk eller minskade skogar. Jag föredrar att skogarna är kvar andra tycker tydligen att det är bättre att de huggs ner.
Myten om att användning av kvävegödsel ökar utsläppen av växthusgaser är seglivad. Sanningen är att växthusgaserna minskar genom att växterna binder mer koldioxid. Det är ockå en myt att halten av organiskt material i marken minskar med konstgödsel. Sanningen är att när växterna växer bättre så bildas mer organiskt material.
MVH
Jan Lindgren
Det är tyvärr mycket mera komplext än att välja mellan effektivt jordbruk eller skogsskövling.
Vi kan inte på något plan öka beroendet av fossila bränslen och basera ett framtida jordbruk på en olja som i framtiden bara blir dyrare - det råder nog konsensus i hela världen beträffande oljan.
Du presenterar ingen sanning utan en åsikt likaväl som jag gör det.
Jorden har förmåga att lagra kol, högre mullhalt lagrar mer kol och minskar koldioxiden i atmosfären. Oorganisk gödsel ökar inte mullhalten och en enkel logik säger mig att finns inte tillräckligt med nedbrytbara ämnen i jorden minskar även bakterier, mikroorganismer och maskar och utan de nedbrytande markarbertarna minskar mullhalten.
Svenska kyrkan bedriver ett antal jordbruksprojekt i u-länder med den målsättningen att befolkningen skall kunna överleva från sitt jordbruk. Här kan du läsa om deras slutsatser från Etiopien;
http://svkwebprod.svenskakyrkan.se/default...mp;refdi=258838