CITAT (clivia @ 04-12-2009, 14:50)

Citron är frukt till ett träd som heter Citrus limon och det är van vid subtropiska förhållanden, alla som läser tråden från början vet vad den handlar om. Nu gäller tråden inte en etablerad och trygg planta, som du redan vet, vi pratar om växten som inte mår bra. Hur i all världen kan det sjuka trädet utveckla några frukter även om det nu hamnar i varmare förhållanden???? Hur kan frukter utvecklas utan tillräckligt många blad??? Det tar säkert på krafterna inte kanske... Om du har följt Freddies citrustråd där har du svaret. Det är inte så stor skillnad vad gäller behandlingen av kalamondin (Citrus madurensis enligt Tanaka) och Citrus limon. Citrustörne (Poncirus trifoliata) är lite annan sak vi behöver inte blanda den i denna tråd.
Ja, frukter utvecklas inte om plantan INTE är aktiv som du skriver, du behöver inte skrika om det. Om du tror att den här plantan kan behålla frukter har du inte förstått mycket. Trädet har inte mått bra, det skriver Lovwal i början och därför valde han att byta jorden för det. Om den hade gula och ljusgröna blad vid köpet då är min uppfattning att inte allt var i sin ordning. Även om du byter till bättre miljö när du köper trädet måste trädet anpassa sig till de nya förhållandena men jag tvivlar på att på hösten kan du ge Citrus limon bättre förutsättningar ute i Norden än de som citrusar har i växthus. Jag behöver inte veta när den kom från Spanien eller Italien vad som intresserar mig är hur den ser ut, då "kan" jag "läsa" hur den mår och utifrån det reagera. Anpassningsperioden varar inte två, tre, fyra dagar vi pratar om veckor hos stora och äldre växter och den kan vara ännu längre om du byter jord på hösten. Äldre och större växter är mycket, mycket känsligare. Ja, för att inte glömma inte alla citrusar fäller frukter, det finns de som behåller "sina barn" till det sista...
MVH/clivia
Citronplanta heter Citrus x Limon det är en naturlig hybrid. vart den kommer ifrån tvistar man om. och det naturliga klimatet där den växer vilt är alltså svårt att säga hur det är då man inte vet säkert vart den kommer från, dock så kommer dens föräldrar säkert i från syd/östra asien och då inte i regnskogen utan i bergsklimat eller som du skrev subtropiskt klimat, subtropiskt klimat har/kan ha en svalperiod på vintern när dom vilar (andra har torka som viloperiod). Citron kan övervintras i en temp på ca +5c +15c det är vi nog alla eniga om. huruvida mycket kyla den sedan tål kan diskuteras.
namnen på citrusväxter och det ändras mycket och man forskar mycket på det än, hittills rätta namn vad jag hittat är
Citrus × microcarpa - Kalamondin
Citrus trifoliata - Citrontörne
Citrus × limon - Citron
angående frukten så skrev jag så här står den kallt, så är plantan inte aktiv och då heller ej frukten, är inte frukten aktiv så tar den inte kraft. frukten bara ''hänger där'' , ställs plantan varmt och har kvar frukterna så börjar frukterna utvecklas då det är där nästa generation finns så är dom viktiga. DÅ tar det kraft från plantan när den mår dåligt om den ställs varmt och då ska man klippa bort frukterna. läser du skrev jag i mitt inlägg att då bör man ta veck frukten så som du skrev innan.
min Limequat både blommar och utvecklar kart/frukt utan något blad alls. då samtliga blad trillade när jag inte varit hemma och vattnat. det är vad den gör iallafall.
om nu inte plantan lyckas utveckla frukterna så fälls dom oftast eller torkar in på plantan. eller om det är för många frukter så släpper plantan några.
gula blad och ljusgröna blad kan beror på mycket, det menas inte alltid att plantan i sig mår dåligt. exempelvis gula blad kan ibland vara ålder på det bladet. skulle däremot samtliga blad bli gula snabbt är nåt fel. jag uppfattade inte trådskaparens planta som att det var nåt akut bladfall eller en massa dåliga blad. med tanke på bilden ser den rätt välmående ut som nyinköpt. jag ser bara gröna blad.
får den en bättre miljö så mår den helt enkelt bättre och visst den måste anpassa sig det måste alla när dom byter miljö. men är det till en bättre miljö så gör det ingen skada. att anpassa sig till nåt är inte alltid nåt dåligt.
tycker det är intressant att du vet hur långtid det tar för dom att anpassa sig, för det vet inte jag. man kan ju se när den börjar att växa men det menas ju inte att den har anpassat sig, när jag tar ut min citron så börjar den att växa efter 2-4v.
ute på hösten är bra för citrusar som vill ha det svalt på vintern, ute på hösten är det fuktig och ljust. inne på hösten är det torrluft och lite ljus och ohyra kan komma. växthus är ännu bättre än ute på hösten och inne.
jag har inte sagt nåt om omplantering på hösten för där håller jag helt med dig, det har jag skrivit........
Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 16:21