CITAT (pejori @ 04-12-2009, 16:58)

Kan säga att jag har noll kunskap om dessa växter och därför säger jag varken bu eller bä...
Mer än att
jag vet att frukt tar kraft från en planta och mår den inte bra, ska frukten bort.
Men för övrigt kan jag inte säga något om dom.
Om man sedan pratar om en växt citron eller citrus är väl igentligen skit samma och vad det finns för arter, när det är just en citron som mår skit.
Sedan finns det antagligen massor av sorters citroner, precis som med all frukt, då får man ta dom
generella åtgärder som gäller för just fruktsorten och inte
specialsorter.
Alla kan inte vara så proffsiga som du är, när det gäller citrus i allmänhet, och därför kanske man ibland ska hålla diskusionen just på
amatörnivå...
För övrigt håller jag med dej om, att det är kul att diskutera
...
och jag har inte sagt nåt annat än att frukt ska bort om den står som den står nu dvs i lägenhet och rumstemp. och där håller jag med clivia som jag också skrivit innan.
för att inta förvilla andra så bör man skriva citronplanta (jag vet att jag bara skriver citron-förlåt) när det gäller citron och allmänt om citrus. då citrus är namn på en grupp och inte en art, bland citrusar finns det citrusar som kräver olika i skötsel. och visst finns det olika citron sorter som kräver olika skötsell.
om man säger citron, plant, träd, växt kvittar tycker jag.
jag är inte proffs, och tycker jag håller det på en amatörnivå i övrigt, när jag skriver till clivia så kanske det inte är amatörnivå. men jag tror inte heller clivia är en amatör när det gäller citrusar.

edit stavfel.
Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 17:27