Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> risig citron, blev trött under vinterförvaring
          lovwal
          Inlägg 02-12-2009, 09:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

jag köpte ett fint citronträd i början av hösten. det hade några kart och blad som var åt det gula hållet vilket jag tolkade som lite näringsbrist. citronen blev omplanterad och stod på balkongen någon vecka innan det var dags för frost. citronen åkte då upp på vinden tillsammans med kalamondin, kumquat, oliv och några pelargoner. inget ljus, under 10 +, över 0 +. den enda som inte trivs på vinden är citronen. den har tappat många blad och börjar se lite kal ut. bladen som tappas ser vissna ut och "torkar". jag kan inte se någon ohyra eller tecken på det bortsett från dom fula bladen.

vad är fel? bör jag ta ner den i lägenheten eller är det dumt? eller ska den helt enkelt se ut såhär under vintern? g.gif

bifogar en bild på när den var pigg, och hur den ser ut nu.

innan vinterförvaring;
          Bifogad fil  citrus_006.jpg ( 50.62k ) Antal nedladdningar: 77

nu;
          Bifogad fil  DSC00438.JPG ( 69.97k ) Antal nedladdningar: 104
          Bifogad fil  DSC00439.JPG ( 90.62k ) Antal nedladdningar: 122
          Bifogad fil  DSC00440.JPG ( 107.1k ) Antal nedladdningar: 98

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 15:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Visst är det så. tummenupp.gif
          Vi har alla våra erfarenheter och kunskap. tummenupp.gif
          Tycker dina råd var bra och dom tyder på kunskap.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 16:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 15:10) *
          Visst är det så. tummenupp.gif
          Vi har alla våra erfarenheter och kunskap. tummenupp.gif
          Tycker dina råd var bra och dom tyder på kunskap.

förtydligande att jag har inte sagt nåt om råden som has skrivits här, clivias råd håller jag fullständigt med i. vad jag inte håller med om går att läsa.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 16:31
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2009, 16:24) *
          förtydligande att jag har inte sagt nåt om råden som has skrivits här, clivias råd håller jag fullständigt med i. vad jag inte håller med om går att läsa.

Och vad jag menar är, att din åsikt behöver inte vara den rätta allenarådande, på samma sätt som att det inte behöver vara fel det du säger.
          Var och en gör det som deras blommor trivs med..
          Det betyder inte att man måste kriga för att "bevisa" att man har rätt... tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 16:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 16:31) *
          Och vad jag menar är, att din åsikt behöver inte vara den rätta allenarådande, på samma sätt som att det inte behöver vara fel det du säger.
          Var och en gör det som deras blommor trivs med..
          Det betyder inte att man måste kriga för att "bevisa" att man har rätt... tummenupp.gif

har inte sagt att någon åsikt är rätt eller fel, men man får ändå ha en åsikt. jag håller med clivia i mycket men jag får om jag vill säga min åsikt i det andra som man inte håller med i. på samma sätt som du gör och clivia gör och som många andra på ett forum gör. det är väl rätt normalt.

krigar är väl ett starkt ord diskuterar är nog närmare.

och har du någon åsikt/tycker emot om citronplanta odling så får du gärna säga emot och diskutera emot mig eller andra om du vill gör inte mig nåt. och varför skulle det göra mig nåt. det är bara kul att diskutera. 000.gif

Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 16:41

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 16:58
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2009, 16:37) *
          har inte sagt att någon åsikt är rätt eller fel, men man får ändå ha en åsikt. jag håller med clivia i mycket men jag får om jag vill säga min åsikt i det andra som man inte håller med i. på samma sätt som du gör och clivia gör och som många andra på ett forum gör. det är väl rätt normalt.

krigar är väl ett starkt ord diskuterar är nog närmare.

och har du någon åsikt/tycker emot om citronplanta odling så får du gärna säga emot och diskutera emot mig eller andra om du vill gör inte mig nåt. och varför skulle det göra mig nåt. det är bara kul att diskutera. 000.gif

Kan säga att jag har noll kunskap om dessa växter och därför säger jag varken bu eller bä...
          Mer än att jag vet att frukt tar kraft från en planta och mår den inte bra, ska frukten bort. tummenupp.gif
          Men för övrigt kan jag inte säga något om dom.
          Om man sedan pratar om en växt citron eller citrus är väl igentligen skit samma och vad det finns för arter, när det är just en citron som mår skit.
          Sedan finns det antagligen massor av sorters citroner, precis som med all frukt, då får man ta dom generella åtgärder som gäller för just fruktsorten och inte specialsorter.

Alla kan inte vara så proffsiga som du är, när det gäller citrus i allmänhet,
          och därför kanske man ibland ska hålla diskusionen just på amatörnivå...

För övrigt håller jag med dej om, att det är kul att diskutera... smiley_small_hug.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 17:25
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 16:58) *
          Kan säga att jag har noll kunskap om dessa växter och därför säger jag varken bu eller bä...
          Mer än att jag vet att frukt tar kraft från en planta och mår den inte bra, ska frukten bort. tummenupp.gif
          Men för övrigt kan jag inte säga något om dom.
          Om man sedan pratar om en växt citron eller citrus är väl igentligen skit samma och vad det finns för arter, när det är just en citron som mår skit.
          Sedan finns det antagligen massor av sorters citroner, precis som med all frukt, då får man ta dom generella åtgärder som gäller för just fruktsorten och inte specialsorter.

Alla kan inte vara så proffsiga som du är, när det gäller citrus i allmänhet,
          och därför kanske man ibland ska hålla diskusionen just på amatörnivå...

För övrigt håller jag med dej om, att det är kul att diskutera... smiley_small_hug.gif

och jag har inte sagt nåt annat än att frukt ska bort om den står som den står nu dvs i lägenhet och rumstemp. och där håller jag med clivia som jag också skrivit innan.

för att inta förvilla andra så bör man skriva citronplanta (jag vet att jag bara skriver citron-förlåt) när det gäller citron och allmänt om citrus. då citrus är namn på en grupp och inte en art, bland citrusar finns det citrusar som kräver olika i skötsel. och visst finns det olika citron sorter som kräver olika skötsell.

om man säger citron, plant, träd, växt kvittar tycker jag.

jag är inte proffs, och tycker jag håller det på en amatörnivå i övrigt, när jag skriver till clivia så kanske det inte är amatörnivå. men jag tror inte heller clivia är en amatör när det gäller citrusar.
          tummenupp.gif

edit stavfel.

Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 17:27

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 17:35
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2009, 17:25) *
          och jag har inte sagt nåt annat än att frukt ska bort om den står som den står nu dvs i lägenhet och rumstemp. och där håller jag med clivia som jag också skrivit innan.

för att inta förvilla andra så bör man skriva citronplanta (jag vet att jag bara skriver citron-förlåt) när det gäller citron och allmänt om citrus. då citrus är namn på en grupp och inte en art, bland citrusar finns det citrusar som kräver olika i skötsel. och visst finns det olika citron sorter som kräver olika skötsell.

om man säger citron, plant, träd, växt kvittar tycker jag.

jag är inte proffs, och tycker jag håller det på en amatörnivå i övrigt, när jag skriver till clivia så kanske det inte är amatörnivå. men jag tror inte heller clivia är en amatör när det gäller citrusar.
          tummenupp.gif

edit stavfel.

Tycker nog du är proffsig, och clivia också...

Mina dör då dom har för torr luft, så jag är novis på citrus...
          Jag menar nog mera att om citrusen mår skit, har det ingen betydelse om den heter sp karljohan eller xp lisbeth utan frågan är vad ska jag göra?

Då är nog allmäna råd det bästa, och om det är någon man vet kan sin sak, som frågar, då är det bara att briljera på...
          Så menar jag.. smiley_small_hug.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 17:48
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 17:35) *
          Tycker nog du är proffsig, och clivia också...

Mina dör då dom har för torr luft, så jag är novis på citrus...
          Jag menar nog mera att om citrusen mår skit, har det ingen betydelse om den heter sp karljohan eller xp lisbeth utan frågan är vad ska jag göra?

Då är nog allmäna råd det bästa, och om det är någon man vet kan sin sak, som frågar, då är det bara att briljera på...
          Så menar jag.. smiley_small_hug.gif

vet man vilken art av citrus som behöver hjälp är det klart enklare att ge råd om den mår dåligt. och då räcker det med att skriva mandarin eller apelsin eller lime. att jag skrev vetenskapliga var ju bara ett svar till clivia som också skrev det.

men för dom som man hittar lättats på plantskolor så kan man med allmänna råd komma långt. för det är sällan dom har exklusiva namnsorter som kräver skilda skötsel såvis. men jag förstår hur du menar och har gjort hela vägen kompiskram.gif

Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 17:49

Citera

Inlägg i den här tråden
          lovwal   risig citron   02-12-2009, 09:07
          flaxss   har du gett den vatten ? även om alla bladen sku...   02-12-2009, 11:37
          lovwal   har du gett den vatten ? även om alla bladen sku...   02-12-2009, 17:41
          flaxss   den ska ju inte ha för mycket vatten så den vill g...   02-12-2009, 18:37
          lovwal   du kan ju prova att placera den i lägenheten i ett...   03-12-2009, 12:19
          pejori   jag har funderat på det. det kan inte vara skadlig...   03-12-2009, 12:42
          flaxss   min citron flyttar jag ut och in och min tål det. ...   03-12-2009, 12:59
          clivia   jag köpte ett fint citronträd i början av hösten. ...   03-12-2009, 13:34
          flaxss   4. placeringen på vinden... 5. det är mörkt och ka...   03-12-2009, 13:52
          lovwal   jag uppfattade det som att trädet köptes tidig hös...   03-12-2009, 15:34
          pejori   Vad är fel? Din citronträd orkar inte längre på g...   03-12-2009, 13:55
          Bassam   Hej det händer ibland om de får mycket vatten elle...   04-12-2009, 08:24
          clivia   Hej det händer ibland om de får mycket vatten elle...   04-12-2009, 11:28
          lovwal   Att köpa en större växt med frukter på på hösten o...   04-12-2009, 11:36
          pejori   jag köpte trädet för att jag kom över det billigt,...   04-12-2009, 11:59
          lovwal   då läste du mina råd väldigt fel, jag skrev då att...   04-12-2009, 12:16
          flaxss   finns mer skrivet än just den tråden. :flirting: ...   04-12-2009, 12:27
          lovwal   ja citroner trivs inte i lerjord, men om du skrive...   04-12-2009, 12:31
          flaxss   jo jag är medveten om att det troligen är jag som ...   04-12-2009, 12:44
          pejori   det var inte så jag menade att du är den felande l...   04-12-2009, 13:07
          pejori   finns mer skrivet än just den tråden. :flirting: o...   04-12-2009, 12:32
          lovwal   Vet det, men tänkte närmast på, att ta bort frukte...   04-12-2009, 12:35
          flaxss   Bassam, det händer alltid när de får mycket vatten...   04-12-2009, 11:56
          clivia   är trädet i lågtemperatur och nu då citron ( INTE ...   04-12-2009, 14:50
          flaxss   Citron är frukt till ett träd som heter Citrus lim...   04-12-2009, 16:19
          clivia   Citronplanta heter Citrus x Limon det är en naturl...   04-12-2009, 22:05
          flaxss   Vad Citrus limon är eller varifrån den kommer kan...   04-12-2009, 22:50
          KRT   Hoppas det är OK att jag flikar in och ställer en ...   04-12-2009, 17:04
          pejori   Hoppas det är OK att jag flikar in och ställer en ...   04-12-2009, 17:09
          clivia   Hoppas det är OK att jag flikar in och ställer en ...   04-12-2009, 23:14

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon