CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2009, 13:29)

Ät lite mindre kött från idisslare och öka konsumtionen av kyckling.
Visst är det bättre än att äta t.ex. fläsk och nötkött, men det går fortfarande åt minst tre gånger så stora landytor till att "producera" kycklingkött jämfört med att odla bönor eller liknande direkt. Varför inte slopa köttet helt och äta ägg i stället? Att kycklingar är några av de som har det sämst inom djurindustrin och skulle bli ännu sämre av en ännu storskaligare "produktion" måste ju även vägas in.
I stället borde vi ta väl hand om hönor och ge dem ett liv i välmående samtidigt som vi får någonting tillbaka av dem i form av ägg som mat, men även som markberedare, koldioxidproducerar, insektsbekämpare, värmealstrare m.m. alla mycket användbara egenskaper för odling. Vi borde sluta äta upp djuren och leva tillsammans med dem, ta hand om dem och få tillbaka någonting av dem på ett annat sätt än i form av kött. Det tror jag att vi skulle göra stora miljömässiga vinster på.
Att använda oss av ett helhetstänk där vi tillsammans med djuren kan använda alla resurser till odling på ett så effektivt sätt som möjligt är ju någonting som borde eftersträvas. Att slopa köttet tror jag är en nödvändighet. Det enda undantaget som vore en stor miljömässig vinst vore om man utnyttjade vattenytor mer för fiskodlingar då vattenmassor ger mycket högre "avkastning" än samma yta på land. Men vad jag tycker om den saken behöver jag nog inte yttra mig om