CITAT (alex @ 26-06-2004, 04:45)
CITAT (Posse @ 25-06-2004, 21:51)
CITAT (andreas i uppsala @ 25-06-2004, 17:45)
Förstår inte heler hur det inte kan finnas några jobb när halva befolkningen är pensionärer,sjukskrivna etc.
Hur menar du?

Om det inte är så här du menar som jag tror att du menar Andreas så får du väl säga till, men jag tror att han menar så att det borde bli massor av jobb över då det finns massor av människor, och samtidigt så är många inte i arbete. Jag tror att du har förstått nu, men om inte så:
Tänk dig att 10 människor är ute i skogen och inte har någon mat med sig och måste därför skaffa sig sin egen mat. 5 av dessa personer skadas, men måste ändå få mat. Teoretiskt innebär detta att de resterande personerna måste jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla.
Detta är nog en bra beskrivning av vad han menade, men jag bygger på där jag var: ...jobba dubbelt så hårt för att skaffa mat till alla. Men nu är det så att det var svårt att skaffa mat till 10 personer om man bara var 5 som skaffade mat då dessa 5 stod kvar på sina vanliga platser som de hadde innan de andra skadade sig, och nu har dessa platser blivit rensade på blåbär, lingon, fisk m.m. och nu behöver de hitta andra bra platser att hitta mat på. Detta tar tid, och under tiden får man svälta och fettet som försvinner måste byggas upp igen, och ju mindre mat man har ju tröttare blir man, och till slut så är man så trött och mager att man kolapsar och gruppen dör.
(Det är troligen detta som Andreas är rädd för kommer att hända med Sverige)
Ja, sanningen torde ju vara att det bedrivs en intensiv och organiserad falskpropaganda i Sverige. Regeringen anstränger sig för att framstå som om det "bara" är 4 - 5 % arbetslöshet.
Regeringen erkänner på sin höjd den ÖPPNA arbetslösheten, dvs räknar endast de människor som INTE tvingats in i "arbetsmarknadspolitiska åtgärder", som arbetslösa.
Ett antal grupper människor som i verkligheten behöver en anställning ingår inte alls i den statistiken.
De som istället seriöst och opartiskt försöker redovisa arbetslöshetssituationen i Sverige, nämner siffror på kanske 16 - 25 % ofrivillig arbetslöshet.... dvs kanske 1.000.000 (en miljon) arbetslösa.

Samtidigt bedriver makthavarna veritabla hetsjakter i massmedia med pressmeddelanden och debattartiklar som närmast försöker utmåla situationen som den motsatta - nämligen att massarbetslösheten skulle bero på att arbetslösa och/eller sjuka gör allt för att slippa skaffa sig anställningar....
I själva verket har det enligt min åsikt skapats en enorm sjuk situation på arbetsmarknaden - de anställda tillåts att tillskansa sig allt högre och högre löner trots att det alltså råder massarbetslöshet.
Men ännu så länge tvingas de anställda försörja den verkligt stora andel av befolkningen som trängts ut från arbetsmarknaden....