CITAT (KRT @ 04-12-2009, 12:46)

Jag skulle behöva tips på bästa sättet att SKRÄMMA en katt, så denhåller avstånd.
Grannens katt är väligt gullig och söt, och tyvärr också mycket nyfiken. Vilket har fått till följd att så fort man öppnar en dörr är hon där och vill undersöka. Än har hon inte lyckats bli inlåst, men det är nog vara en tidsfråga. Eftersom vårt larm inte är anpassat för husdjur får hon absolut inte bli inlåst när vi åker hemifrån, men en liten vig katt kan ju gömma isg precis var som helst, och att leta igenom hela huset varje gång man ska iväg håller inte.....
Några tips???
Jag tror också på att fräsa och skrika som en revirhävdande katt gör, det har visat sig effektivt när det gäller att hålla mina egna älskligar borta från källaren dit dom gärna försöker smita ner om dom kommer åt. Jag har förresten erfarenhet av nyfikna katter och larm... jag är ägare till tre ohyggligt nyfikna Bengaler - två av dom har vid olika tillfällen blivit instända i sambons familjs verkstad, med utlöst larm som följd, det tog ett tag första gången innan vi förstod varför larmet gick hela tiden utan att det fanns någon där... vi kunde inte tänka oss att en katt skulle gå in i en verkstad frivilligt... brr tänk hur mycket dom kunde gjort sig illa, fast ingen av dom har upprepat sitt försök.