Tack Evaisa och pejori...
Flaxss,
hur länge ägnar du dig citrusar? Hur många vintrar har de överlevt med ditt omhändertagande? Hur många frukt har du skördat?
Du skriver att du har limequat som blommar året runt utan blad. Hur gammal är den?
Mitt mål är inte till varje pris övertyga mig själv att det går att odla citrusar ute på hösten här i Sverige, jag vill inte utsätta mina träd för frostskador som de inte har tid att läka tillräckligt för att sommaren är kort och ibland kallare än vi förväntar oss, jag vill ha träd som växer och frodas. Jag vill ha växter som jag njuter av, inte ständiga patienter som jag måste ta hand om på något speciellt sätt. Frostskadade växter är benägna till många sjukdomar, deras motståndskraft gentemot insekter sjunker också för varje år som går. Att ta sovande citrusar in i varma förhållanden när det hotar minus grader ute bara bidrar till att de tappar blad för att du väcker dem till aktivitet mycket okänsligt, bladen vill andas och kan inte för att det kalla rotsystemet inte tillför vatten... Det är alltid bättre att ta dem in när det fortfarande är lite varmare ute så att de har tid att anpassa sig... Citrus kan vara ute tills frosten kommer bara om du har något kallare frostfri och ljusa övervintrigsrum... där kan den fortsätta att sova utan att det rubbar dennes vila.
MVH/clivia