|
När man talar om antal varv/minut vid centrifugering, så är det fullständigt ovidkommande, om man inte jämför två maskiner med samma trumdiameter. Vad som vore relevant i sammanhanget borde vara periferihastigheten. Om en trumma är 50 cm i diameter och snurrar med 1000 varv per minut, så tillryggalägger trummans yttersta del 1570 m/min. (3,14 x 0,50 x 1000) Om trumman är 70 cm och snurrar 800 varav/min, så kommer den 1758 meter på samma minut. (3,14 x 0,7 x 800). Alltså en "långsammare" centrifug, men 10 % effektivare. Ju torrare tvätten är innan torktumling, ju mindre energi åtgår det i sista momentet. Slitage? Jag tror de enda plagg jag slitit ut är strumpor, och inte genom tvättning. Luddet i luddfiltret i torktumlaren ÄR slitage från plaggen vid torkning. Lägger du i endast något som är rött i torktumlaren och kör, vilken färg har då luddet?
Nu finns det knappt toppmatade maskiner längre, men med sin djupa trumma, och dubbel upphängning, så är denna sortens maskin mer hållbara än "frontmatade".
|