CITAT (clivia @ 07-12-2009, 20:37)

Flaxss,
hur länge ägnar du dig citrusar? Hur många vintrar har de överlevt med ditt omhändertagande? Hur många frukt har du skördat?
Du skriver att du har limequat som blommar året runt utan blad. Hur gammal är den?
Mitt mål är inte till varje pris övertyga mig själv att det går att odla citrusar ute på hösten här i Sverige, jag vill inte utsätta mina träd för frostskador som de inte har tid att läka tillräckligt för att sommaren är kort och ibland kallare än vi förväntar oss, jag vill ha träd som växer och frodas. Jag vill ha växter som jag njuter av, inte ständiga patienter som jag måste ta hand om på något speciellt sätt. Frostskadade växter är benägna till många sjukdomar, deras motståndskraft gentemot insekter sjunker också för varje år som går. Att ta sovande citrusar in i varma förhållanden när det hotar minus grader ute bara bidrar till att de tappar blad för att du väcker dem till aktivitet mycket okänsligt, bladen vill andas och kan inte för att det kalla rotsystemet inte tillför vatten... Det är alltid bättre att ta dem in när det fortfarande är lite varmare ute så att de har tid att anpassa sig... Citrus kan vara ute tills frosten kommer bara om du har något kallare frostfri och ljusa övervintrigsrum... där kan den fortsätta att sova utan att det rubbar dennes vila.
MVH/clivia
tydligen blev det inte over and out för mig
varför måste jag bevisa med bilder för ?
men om jag nu måste kan du väl pila dig igenom dessa, finns citrus bilder i nästan samtliga album.
http://www.pixbox.se/usr_show_id119380_page0_order1.htmlhttp://www.pixbox.se/usr_show_id178065_page0_order1.htmlhttp://flaxss.webs.com/apps/photos/jag ägnar mig åt mina citrusar ett par timmar per dag, om varför du nu ska veta detta. jag sköter om dom och tittar till och kollar på tillväxten och ser om där är ohyra som måste bekämpas.
ja mina såkallade behandlingar verkar inte vara nåt som dom mår dåligt på om du nu kollar bilderna.
vilken ålder mina har är väldigt svårt att säga då dom är köpta som stora. alltifrån 100kr till 6-7hundra kr. kvalitet och ålder varierar såklart. hur länge jag haft dom varierar också den första köptes nog 04 och den sista är inte köpt än. och jag har också en mängder med frösådder som varierar i ålder. hur som samtliga trivs vad jag tolkar det som.
men du läser INTE mina inlägg, för här skrev jag om min erfarenhet angående frost för det frågades om det. inte att man SKA utsätta dom för frost, jag skriver alltid ta in dom innan frosten och håll en min temp på ca +5c. vill däremot någon veta hur det går med frost så skriver jag hur det går med mina. mina citron i blötväder har detta år klarat ca 4frostnätter (den andra frös dock den nya tillväxten men det var också en kall natt). även om du inte tror på det så är det sant och då svarar jag dig och skriver hur det gått med mina. även om min citrons nya tillväxt frös veck i höstas så har den knoppar nu. och jag gråter inte om den nya tillväxten skulle frysa veck (det var höst tillväxten som frös, sommar tillväxten frös ej) den tillväxten som frös bort är en droppe i havet av vad den växer nästa år. samtliga av mina citrusar växer väldigt bra ute på sommaren vilket syns på mina bilder. samtliga av mina citrusar skiner upp under sommaren. min citron har i sommar (per skott) växt ca 20-40cm den får stora välmående blad och alla andra riktigt skjuter iväg med nya frisk välutvecklas bladtillväxt och blomskott.
jag tar in mina citrusar beroende vilken typ av citrus först kommer lime och andra känsliga in i sept. sista kommer yuzo in i nov. samtliga av mina citrusar har klarat att tas in direkt i rumsvärme. citronen tog jag ut i nov när det var ca +10c på dagen sedan smällde det till och blev frost en natt och när jag tog in den var det frost på dagen, den har nu varit inne ett tag igen och den har bildat blomknoppar och inte tappat ett ända blad samma sak gjorde jag förra året tog in den direkt inte ett ända blad tappade den, i jan-feb hade den blomklasar i nästan samtliga bladveck och den blommade mycket hela våren-försommaren redan i dec började den vegetera. frukten tappade den dock i ett blåsväder. men den blommar övderdådigt.
MIN(a) tål att jag gör så här, ja jag hanterar dom såhär men det menas inte att jag inte gillar dom. och jag vet att det funkar för mina och jag vet att det funkar för andra.
och ja det kan bli frostskador både på förvedade delar och blad och skott, och ja det ska man undvika. men är det bara lättare skador så återhämtar dom sig oftast. garantier finns det inte att dom återhämtar sig. men sedan brukar jag inte rekommendera folk att ah sina citrusar ute i frost heller så där var det ju inte mycket att säga.
hur många frukter jag skördat kan väl kvitta, jag ser att mina mår bra av att dom ger mycket tillväxt. och hur hög skörd jag får varierar, men just nu har väl min Thatiapelsin en sådär 10-15frukter och kart som utvecklas, i sensomras tror jag det var skördade jag ca 20kalamondin eller nåt kommer inte ihåg exakt antal. likaså limequaten har jag skördat i år. limettan, apelsinen, grapefrukten, mandarinen har samtliga mängder med kart som utvecklas.
just min grapefrukt hade väl ca 200st kart innan den började själv gallra vilket jag tycker är trevligt för så mycket vill jag ej ha.
limequaten, apelsinen, citronen, grapefrukten, limettan, fingercitronen m.f m.f har knoppar och blommar så att jag knappt kan andas i köket. och här var min lilla redovisning för dig av mina lilla samling som byggts upp.
mitt mål är inte till att få mängder med frukt och jag är inte den som gullar alltför mycket med mina citrusar, är det en dålig sommar så är det så och då blir det sämre tillväxt jag bryr mig inte. mitt mål är att ha citrusar helst i massor för jag helt enkelt gillar dom såå mycket så jag måste ha fler och fler, mitt mål är att få blommor vilket jag får i mängder. får jag frukt så är det ett plus som nu senast resulterade i marmelad som jag gav bort och har än kvar.
och du kanske tycker jag är jätte elak med min skötsel, men för mig funkar det och jag är nöjd med som det är och mina citrusar VERKAR vara nöjda jag har inga som mår dåligt eller som behöver gullande special skötsel knappast tror det så tror du fel. jag kan inte veta vad en citrus vill för den kan inte tala därför kan inte heller du veta att dom den får sämre motstånds kraft längre fram av att vara ute i lite frost du kan inte veta exakt om en citrus mår dåligt eller mår bra av att vara ute under hösten. men vi kan tro och lära oss igenom att TOLKA dom.
jag tolkar mina att dom mår bra av min skötsel och du har bevisat att dina mår bra av din skötsel. att det nu är olika tro/tolkande är kanske bra eller dåligt vad vet jag. dock tror jag nog att vi sköter dom på samma sätt, bara att jag är lite mer tuffare mot mina.
tillägg detta är för mig mitt bästa sätt att odla på dom då jag inte har tillgång till växthus eller fina inglasadebalkonger, och inte har en bra miljö inne för att dom ska trivas där. hade jag haft ett växthus eller en inglasad balkong så hade dom stått där åretrunt.
nu kanske det blir over and out för mig. för nu har jag inte mer att tillägga.
Redigerat av flaxss: 07-12-2009, 22:10