Reglerna kan variera mellan olika kommuner, men eftersom ajg själv lämnade in en ansökan om bygglov för 2 månade sedan efter en lång diskussion med stadsbyggnadskontoret så har jag hyfsad koll på vad som gäller (i Lund iaf). Ska staketet gränsa till en granne, är mer än 1,2 högt, och består till mindre än 50% av luft (dvs inte spalje el dyl) krävs bygglov. Då vår granne skrev på utan problem är jag osäker på vad som händer om grannen INTE skriver på. Däremot vet jag att det inte är ett absolut krav att grannen skriver på, MEN om inte grannen skriver på går ärendet till något råd som sedan kontaktar grannen och som sedan göra en bedömning om det är OK att bygga eller ej.
Frågan är om staketet din granne bygger står på tomtgränsen eller 1 m in på deras tomt. Detta kan nämligen göra skillnaden om det är OK eller ej.
Stadsbyggnadskontoret i just din kommun kan svara på denna typ av frågor, samt var du ska vända dig för att överklaga. Att kontakta dem som du planerar är det absolut bästa. Berätta gärna vad du komemr fram till - jag tror många är nyfikna och vill veta!
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|