CITAT (lena uppsala @ 09-12-2009, 02:27)

Har du anmält till polisen att du hittat en katt?Det är det första man ska göra.Sedan om ingen hör av sig,så får man behålla den,men jag vet inte hur lång tid den ev.ägaren har på sig att svara.Man bör inte omplacera katten ialla fall på ett bra tag.Då är man nästan tvungen att ta hand om den tills man vet om någon ägare hör av sig.Så ta reda på jourhemmets tel.nr.och adress om det dyker upp en ägare så småningom,så måste de kunna hämta katten.
Var har du fått det ifrån at man som uphittare skulle ha någon skydlighet att ta hand om det upphittade? Så vitt jag kan förstå har man som upphittare ingen skydlighet alls att behålla katten själv, vem skulle kunna tvinga en till det??? Det finns inget som säger att du MÅSTE ta om hand hittegods, en katt lika lite som en klocka, bil eller smycke. Och det finns inte heller något som säger att DU måste behålla det upphittade - det mest rätta är väl att lämna det till polisen snarast möjligt, även om de knappast kommer vilja ta emot en katt. Dessutom - lämnar man ett djur till polisen är risken att det avlivs ganska omgående stor. Alltså torde det bästa om man hittar ett djur vara att ANTINGEN ta hand om det själv (och försöker hitta ägaren) eller hitta ett jourhem el liknande som kan ta hand om det. Saknar man möjlighet att ta hand om djuret själv återstår bara ett alternativ (för att släppa ut djuret igen och hoppas det hittar hem eller någon annan hittar det -anser jag inte vara ett alternativ). I detta fallet fanns ingen möjlighet att ta hand om någon katt pga mycket svår allergi, alltså kunde man inte haterat situationen bättre än som gjorts av råse-marie.
Däremot har du helt rätt i att man ska anmäla det till polisen, och om möjligt gärna kontakta t.ex. lokala veterinären, djuraffären etc så en evt ägare kan få veta att katten är upphittad, alt har ägaren redan ringt och anmält katten försvunnen och då kan den komma till rätta omgående.