CITAT (legion6 @ 09-12-2009, 01:24)

Vad skulle det innebära om alla gick över till levande mat?
Hur menar du? Att man ska låta bli att tillaga mat? Att man ska utesluta livsmedel som inte kan ätas utan upphettning? Att man ska tillaga mat, men inte i temperatur över 46 grader eller vad det nu var?
Nyfiken på var du fått gradantalet ifrån? Och vad menar du med "allt nyttigt"?
Jag är osäker på hur bra det är för kroppen att bara äta rå mat, om man betänker att människan som art anpassats under många tusen år till att laga och värmebehandla sin mat. Är osäker på om vi har tillräckligt med och rätt typ av enztymer i GI-trakten för att klara av att tillgodogöra oss tillräckligt med näring. Jag vet att det finns människor som lever på frukt, nötter och liknande, men om man samtidigt ska tänka klimatsmart är det kanske inte så bra att hålla på att odla en massa frukt i söder för att transportera till alla som bor så de inte kan odla själv. Är också osäker på om man kan få i sig alla näringsämnen som behövs via "rå" föda, var ska vi t.ex. få protein ifrån om vi inte kan äta kött och av klimatskäl inte kan importera stora mängde soja från Brasilien? Jag vet inte, är inte vegetarian själv och har inga planer på att bli det

Någon som är fruktian, vegan eller liknande kanske vet?
Nauti - det finns sätt att stoppa patogener, men jag är osäker på om man vill stråla eller gasbehandla maten, om man inte vill upphetta den. Man kan ju salta, sockra och syra viss mat, för att bevara den, men det är ju mer i bevarandesyfte inte så mycket matberedningssyfte.....
Redigerat av KRT: 09-12-2009, 11:38