CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:38)

Det finns ju människor som lever på rå mat - det funkar uppenbarligen för dem

Jag lever till största delen på rå mat, men köper inlagd sill, rökt fisk exvis.
En fråga, hur gick det att gå över från "normal" kost till rå-kost? Tänker på matspjälkningen, som logiskt sett torde skilja sig åt beroende på vad man äter för typ av kost.
Och hur får du i dig t.ex. proteiner, calcium, A och D- vitamin etc?
Jag antar att man är beroende av att alla råvaror är helt färska, och att kylen/frysen fungerar?
Det är faktiskt en mycket intressant grund-frågeställning, ur ett medicinskt perspektiv...
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 11:41)

Proteinet kan vi få genom nötter och baljväxter(bortsett från de som kräver förvällning) som vårat klimat passar utmärkt till. Att få i sig protein är inget som helst problem som vegan och vad som skulle skilja med en kost baserad på levande föda-principerna ser jag inte varför det skulle vara något problem med heller. Jag skulle snarare gissa på att det var lättare. Rent miljömässigt tror jag att levande föda-kosten är bättre än den kost jag äter i dag och att den är bättre än den genomsnittlige svenskens är jag övertygad om, så det kanske vore någonting att införa mer levande föda-kost i hemmen

Intressant, jag har nämligen några bekanta som är vegetarianer och de baserar ganska mycket av sitt proteinintag på soja, och soja kan vi så vit jag vet inte odla här - alltså måste det importeras. Måste inte alla baljväxter förvällas, iaf om de är torkade? Och hur ska man lagra växterna från skördetid över vintern om man inte torkar dem? Nötter är naturligtvis en bra protein, och fett-källa men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med nötter i Sverige för att alla 9 milj skulle kunna äta rå-kost, men vem vet - det skulle kanske vara en affärsidé att plantera hasselbuskar för storskalig odling av nötter.
Jag är faktiskt inte helt säker på att levande föda alltid är bättre än tillagad, men att det säkert är bättre än snabbmat och halvfabrikat tvivlar jag inte på. Jag tror nog att människan är byggd för att äta en del mat rå, och den del tillagad

Som det varit i många tusen år