CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:59)

Jag läste i min gymnasiebiologibok att vi får i oss alla essentiella aminosyror genom att äta gröna bönor och majs. Men gröna bönor kan man väl äta råa?
Jag äter mjölkprodukter och räkor också.
Hampa går mycket bra att odla i svenskt klimat och hampafrön innehåller alla essentiella aminosyror, har hög proteinhalt och är nyttiga på en hel del andra vis. Så det skulle ju också gå. Majs är nog ingen miljövänlig gröda att odla skulle jag gissa på, det kanske går att odla den miljövänligt, men i större skala blir det problem i och med att den är så näringskrävande i alla fall.
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 12:23)

Nej bönor ska man inte äta råa och dessutom smakar det inte särskilt gott.
Nej, de innehåller väl toxiner som man helst vill undvika? Ärter däremot går ju bra att äta råa och det gör att göra en hel del goda grejor på det

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:49)

Du menar flingor? Ingen aning. Jag äter det iaf: corn flakes och havregryn = glutenfritt.
Flingor går väl bort? De tillreds väl med hjälp av värme? Dessutom innehåller det annat processade ämnen. Sedan tror jag att levande föda-anhängare undviker sådana saker rent generellt.
CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 12:53)

Alla sorters spannmålsprodukter tänkte jag på

(
http://www.ne.se/cerealier )
Det finns det ju ingen anledning till att inte göra så länge de inte värmebehandlats på något vis. Jag vet att man kan blötlägga vissa av sädesslagens gryn och äta i stället för ris och liknande i alla fall.