CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:54)

Haricots verts = gröna bönor går bra att äta råa enligt denna sajt:
Gröna ärtor går också bra att äta råa.
KRT: D-vitamin tror jag att jag får från fisk och räkor men är inte säker. Ska kolla upp det. Finns inte det i mjölk också?
Jag gjorde hummus på gröna ärtor förra veckan, det var både gott och såg gott ut tyckte jag så visst går det bra.
D-vitamin finns främst i animalier och vissa svampar t.ex. kantareller samt i berikade produkter. Som vegan är D-vitamin inget problem men hur det blir för folk med en levande föda-kost vet jag inte. Det verkar som att de till stor del får i sig D-vitamin via solen och kantareller, groddar och spirulina som solbelysts.
CITAT
• D2 finns i kantareller! 100 g kantareller ger 5 µg D-vitamin som är det rek. dagliga intaget, men själv intar jag 2000 IE (50 mcg) dagligen, man lär skruva upp dosen betydligt nu på vintern! (10 µg = 400 IE) Välj kantareller som växer på en ljus och solig plats, då går D-vitaminhalten upp.
• Alfalfa-groddar (ställ dem i solen efter dag 2)
• Bockhornsklöver-groddar (ställ i solen efter dag 1)
• Spirulina alg
• Chlorella alg (100 g chlorella innehåller 0,94 mcg D2-vitamin. Jag tror min våg har gått sönder, men de 8 piller chlorella jag äter dagligen väger enligt vågen 5 gram... så det är inte mycket D-vitamin jag får i mig där.)
Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 13:41