CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 15:00)

Jag läste något intressant, vissa växter kan bilda D-vitamin utan medverkan av UV-ljus, bl a renlav. tror jag. Skulle vara intressant att veta vilka växter det är.
Ja, det kan ju vara intressant. Sedan skulle jag vilja veta om den är lätt för kroppen att ta upp också.
CITAT (Rose @ 09-12-2009, 15:28)

Endast äta kall mat? Nej tack.
Kall mat? Varför skulle den behöva vara kall? Brukar du inte vänta tills maten du tillagat har svalnat? Jag brukar vänta tills den är lagom varm och det brukar förmodligen inte vara mer än 40°C.
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 16:05)

Nej då fick man nog flytta till varmare breddgrader. Dessutom går väl både te och kaffe bort så då blev livet outhärdligt

Tror du inte att det går att låta kaffet eller teet dra i en temperatur mellan 30-40°C över en längre tid bara för er som är drogberoende?

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 16:37)

*Googlade* Men ska inte groddar stå mörkt? *Slut på Google info*
Groddar skall väl stå mörkt till en början men sedan efter dag 2-3 efter groddning kan man ställa dem i ljuset för att få litet trevligare färg på dem. Tydligen för att få en högre vitamin-D-halt också.
Fast ingår vitamin-D i endospermet? Bildas inte det i kontakt med solljuset? Annars vore det ju inga problem att få i sig D-vitamin.