CITAT (Bassam @ 09-12-2009, 21:58)

Hej Cilvia
Kan du skriva vilka stor skilnad mellan mellan stora citron träd och citron som odla i krukor i SVERIGE.
H:Bassam
Bassam,
när jag skriver om etablerade träd i jorden har jag i åtanke citronträd i subtropiska förhållanden som växer fritt inte med rotsystem "fångade" i kruka. I Sverige som jag vet finns inga sådana träd. Det går inte att utsätta citronträd i kruka full med vatten efter höstregn för minusgrader utan att detta ställer med problem. Här i Sverige kan frosten komma utan förvarning ganska ofta och dessutom är underkyld regn och vind inte så ovanliga kompanjoner. Det är loteri att lämna trädet ute och chansa... Du kan experimentera med fröplantor till härdigare hybrider mellan Poncirus och Citrus... Och sedan... går det bara inte att jämföra vintern i subtropiska förhållanden (vid enstaka frostanfall) med vintern här även om minusgrader tex. här i Skåne inte är så försräckliga... För dessa träd är kallt här, de behöver längre och varmare vår och höst än Sverige kan erbjuda...Jag är skeptisk till att från Italien eller Spanien importerade träd är benägna att "acceptera" dina vilkor här i Norden... Ja, det är min åsikt och mina erfarenheter.
MVH/clivia