CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 20:10)

Egentligen borde en riktig näringsexpert kolla igenom allt som skrivits i denna tråden och peka ut dom värsta idiotierna. Rå mat!!! Vem vill äta ogräddat bröd? Det är nog ganska segt och kladdigt.

Levande föda är väl ganska stor i England och det finns nog en del dietister och näringsexperter som kollat upp det. Jag vet inte varför du är så negativ till allting. Du behöver ju givetvis inte ens testa om det inte tilltalar dig, men det är ju inte automatiskt dåligt, idiotiskt och skit bara för att det skiljer sig från dina matvanor.
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 20:10)

Nej 40 grader är inte alls varmt, det är ju bara kroppstemperatur lite drygt. Vadå tugga på rå potatis ibland? Kan man väl ta en tugga om man tycker det är gott men det tycker inte jag och inte skulle jag vilja ha det som alternativ till kokt potatis.
Varför kallas det levande föda när det är rå föda (raw food) det är fråga om?
För övrigt äter vi säkert alla rå mat då och då i form av sallader och frukter.
Jag vet inte riktigt hur de tillreder sådant. Men mycket blir gott av att rivas och ätas rått tycker jag.
Kanske för att födan man äter fortfarande skall vara levande? Jag vet inte heller varför det heter levande föda i stället för råkost. Det är väl något definitonspeteri någonstans

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 20:18)

Fast uppenbarligen får vi i oss tillräckligt med näringsämnen även med en välbalanserad blandkost som är tillagad på normalt sätt.
Japp. Men det innebär inte att det inte kan vara bättre. Det där med att kroppen slipper använda och producera egna enzymer i samma utsträckning för att bryta ner maten tycker jag låter väldigt positivt. Jag tror knappast att någon av oss här inne äter 100% hälsosamt eller tänker på att äta nyttigt hela tiden. Intrycket jag fått av levande föda är att det är en inriktning för hälsomänniskor. Alla här inne skulle nog gynnas av att äta litet mer levande föda

CITAT (Jan Lindgren @ 09-12-2009, 21:00)

Det är en myt att vi tar upp enzymer från växter eller andra organismer. Fortsätt att koka enzymerna. Däremot kan vissa vitaminer minska om maten kokas för mycket.
MVH
Jan Lindgren
Det har väl inte talats om att ta upp några enzymer utan om att de skulle underlätta matspjälkningsprocessen? Att värme inaktiverar och slutligen bryter ner enzymerna är ju vetenskap precis som du vill ha. Vid 30°C börjar de att fungera sämre och vid 40°C börjar de brytas ner. Vitaminer försvinner ju ut i kokvatten och liknande men det har ju inte så mycket med själva värmen som med tillagningsmetoden att göra.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 21:41)

Snälla Ängsvädd, kroppen tillverkar för det allra mesta SJÄLV alla enzymer som behövs. Om man inte kokar grönsakerna innan frysning, och därvid förstör dess enzymer, kommer dom exempelvis att inte att hålla vid en infrysning utan förstöras.
Det är ju det som är själva poängen, att kroppen inte skall behöva producera de enzymer som behövs i samma utsträckning. Om det stämmer eller inte kan jag inte uttala mig om men det lär väl finnas några belägg för levande föda, annars skulle nog inte många våga äta en strikt sådan kost.
När det handlar om levande föda så handlar det knappast om varken kokade eller infrysta växter utan så färska och oprocessade som möjligt.
CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 21:48)

Kan se för mig hur hela Stockholms befolkning drar man ur huse på höstarna för att samla nötter och kanareller för att ha något att äta under vintern...... mycket mer kan det knappast bli när man inte kan odla själv.....
ANki
I de flesta affärer finns det en avdelning med frukt och grönt. Där kan man hitta färska frukter och grönt hela året runt! Ett tips bara om du nu hade missat den avdelningen

Men visst vore det bra om vi åt mer av det som finns i naturen i våran närhet, både för våran hälsa och för miljön. Jag hade gärna sett att det såg ut på det viset.
CITAT (Hej igen @ 09-12-2009, 22:02)

Hela mänskligheten skulle varit död för länge sedan om man inte fick i sig nog med näring i tillagad mat.
Om vi ser oss omkring så ser vi mest välmående människor.
Fanatism är farligt, den brukar tendera till nära nog blindhet vad gäller det verkliga livet.
Givetvis skulle vi inte det. Får vi i oss alla näringsämnen vi behöver så kvittar det helt fullständigt om maten är tillagad eller ej. Du kan ju knappast påstå att det inte går att leva på levande föda eftersom det är en hel del hälsomedvetna människor som gör det. Det är synd att vi inte har någon här på forumet som kan ge sin bild av det hela och förklara bättre.
Om vi ser oss omkring så ser vi människor, om de är fysiskt eller psykiskt välmående eller inte vet vi inte ett skit om. Men visst får nog många i sig det de behöver i näringsväg, precis som att väldigt många inte får det.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 22:11)

Om det vore så skulle dessa enzymer brutit ner maten till en oätlig sörja redan innan du hunnit sätta tänderna i den. Tro inte, skaffa dig kunskap och det gör man inte på nätet. Där vimlar det av charlataner och bluffmakare.
Det märks vilken generation du tillhör

CITAT (Markus_H @ 09-12-2009, 22:40)

Jag inte helt övertygad om att "enzymer" nödvändigtvis måste var bra för oss. Varför skulle enzymer ur råa växter hjälp våt matsmältning? Vi har ju en något annorlunda metabolism än växter så jag undrar om vi använder samma enzymer?
Vissa metaboliska processer är väl ganska lika?