CITAT (Christa @ 10-12-2009, 20:57)

Jag vet inte om möss kan sprida sjukdomar men det känns ju olustigt. Skulle vara intressant att veta hur det egentligen är med risken för smitta från möss.
Blev också lite fundersam över om det verkligen var möss eller något större. En jordärtskocka låg en meter ifrån hinken. Kan möss släpa iväg en stor jordärtskocka så långt?
De hade ju inte heller gått i musfällorna. Det var dock små knapermärken på äpplena. Har ingen erfarenhet av råttor.
Möss är ganska starka, och kan säkert släpa iväg mat en bra bit om de vill. Speciellt hanar kan faktiskt bli ganska stora (allt är relativt

). Om det är musskit du hittar är det säkert också möss, råttskit är flera gånger större - man ser skillnad.
Smågnagare kan absolut sprida smitta, kanske främst via avföring och urin, men risken är naturligtvis betydligt mindre i Sverige än på sydligare breddgrader. Betänk dock att sorkfeber och harpest sprids med smågnagare och kan smitta och infektera människor och båda finns i Sverige (alltså inga exotiska sjd). Dessutom finns jurisken att djuret bär på någon typ av bakterie/virus som kan orsaka obestämd magsjuka om vi infekteraa....
Mitt råd är att göra som Nauti föreslår, släng frukt som är gnagskadad och kok mos på resten. Personligen skulle jag inte våga äta äpplena ens om man skalade och/eller tvättade dem, vad är det som säger att inget kommit in unde skalet......