Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sansevierior sval vintervila?
          tepa
          Inlägg 10-12-2009, 22:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Har i min ägo några Sansevieriasticklingar, som vuxit till sig lite och några nya "bebisar" har tillkommit. Ska de ha sval vintervila och hur sval? De står fortfarande i mitt varma vardagsrum, där de stått hela sommarn.

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  dec_09_032__Medium_.jpg ( 76.82k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  dec_09_034__Medium_.jpg ( 58.69k ) Antal nedladdningar: 55
          Bifogad fil  dec_09_036__Medium_.jpg ( 57.81k ) Antal nedladdningar: 69
          Bifogad fil  dec_09_037__Medium_.jpg ( 58.64k ) Antal nedladdningar: 46

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evaisa
          Inlägg 10-12-2009, 23:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Hejsan Tepa!

Hur kallt dom vill ha beror på hur ljust de har det. Står de varmt och mörkt blir de rangliga. Så vi kan välja. Låta dem få en sval vintervila eftersom vårt vinterljus är för svagt ELLER låta dem stå kvar i värmen och ge dem extraljus. Jag tror man kan göra vilket som.

Men, de är ju tåliga. Så de klarar nog en mörk vinter på fönsterbräden även utan extra ljus.

I år har jag satsat på extraljus för första gången. Vi får väl se hur det går.

Jag vet inte om sansevieria behöver vila - de växer inte i medelhavsklimat. Vad jag förstår så vilar de vilda sansevieriorna under torkperioderna. Har jag fattat rätt så kommer torkan när det är som varmast. Isåfall har de ju sommarvila......

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon