Jag håller med om att du inte ska göra hennes jobb, det orkar ingen med i längden, men samtidigt tror jag som sades innan inte att kollegan uppfattar situationen som du gör. Rena konfrontationer leder bara till försvarsbeteenden, så man måste vara lite pedagogisk när man hanterar en sådan diskussion

Vill bara höja ett varningens finger åt detta med att notera tider. Det kan upplevas som VÄLDIGT provocerande av kollegan, beroende på hur man gör det. Då är det bättre att notera vad du gör av dina egna uppgifter och av hennes, skaffa en "delegationslista" eller liknande där det framgår vem som SKA göra vad och när....
Jag råkade ut för en "kollega" som klagade för min chef att jag gick så tidigt ofta varpå chefen konfronterade mig. Saken var bara den att jag hade ett jobb där jag var tvungen att läsa in stora mängder facklitteratur, samt skriva referat på detta. Och eftersom jag hade en rumskompis som snattrade i telefon eller lyssnade på musik hela tiden kunde jag inte göra detta på jobb utan satt hemma i tysthet i stället. När jag frågade om chefen hade något att anämrka på i fråga om vad jag producerade och om mina arbetsuppgifter inte löstes i tid, så fick han ju hålla med om att jag gjorde mycket bra ifrån mig..... Till saken hö att kollegan visserligen var på jobb långa dagar men satt mest och fikade eller snattrade i telefon