Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Törnrosas kjortel i zon 5?
          masore
          Inlägg 13-12-2009, 17:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 26 309

Såg en bild på denna blomma och blev så sugen, men jag undrar om den kan övervintra i zon 5.
          Någon som har erfarenhet av denna blomma i zon 5. Måste jag i så fall så i kruka och ställa hyfsat
          varmt/svalt under kallaste vintern (här kan det ju bli -20) eller fröså ute och täcka??
          Någon som vet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          veram
          Inlägg 14-12-2009, 12:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 26 581

Törnrosas kjortel är en underbar sommarblomma, men svår att övervintra. Tyvärr måste man ju klippa ned den för att den ska rymmas i förrådet. Jag har ofta klarat den tills februari, men sen dör den. Om det beror på nedklippningen eller brist på extraljus (stått i svalt förrådsfönster) vet jag inte. Jag har också märkt att fröerna gror väldigt olika bra olika år, så jag brukar spara de frön som gror bra i flera år och tar bara av dem så länge de räcker, även om de är gamla. Vissa år tar man kanske fröerna för tidigt, så att de inte är mogna.

En annan klätterväxt som enklare klarar av övervintring i svalt fönster är fackelranka. Den är ju lättsådd, växer snabbt, blommar länge och klarar viss frost på hösten. Den växer hela vintern inomhus, så man får klippa ned den flera gånger innan våren/Veram

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 02:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon