CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 20:56)

Markus!
Fotbollsmatcher har lett till krig. När de primitiva krafterna släpps lös så går ingen säker. Det handlar väldigt mycket om gruppdynamik. När jag var på Gothia Cup 1994 och den göteborgska delen av våra bronshjältar från VM i USA anlände per helikopter på Nya Ullevis gröna matta inför 35.000 åskådare så upplevde jag detta på riktigt. Alla svenskar på läktaren, typ 25.000, sträckte en arm upp i luften och skrek Sverige, Sverige, Sverige... Jag kände att jag själv drogs med i en slags massrörelse, men fick plötsligt otäcka associationer till Nürnberg och Nazityskland och stannade upp. Ett år senare slaktades 8.000 män i Srebrenica, därför att de hade "fel" nationalitet... Igår skrek delar av en hockeypublik "Låt han dö" åt en en motståndarspelare som drabbats av hjärtstillestånd efter en tackling. Idrotten är inte alltid sund, ändå älskar jag idrotten....
det är hemska saker som händer och kan hända i idrottens namn.
själv har jag upplevt några sådana tillfällen som du skriver om, både vad det gäller fotboll och stora konserter men jag har aldrig gjort kopplingen till nazister utan bara tyckt att det varit så jäkla häftig stämning.
så olika man kan uppleva saker och ting.