CITAT (ah56 @ 25-06-2004, 08:56)
Han berättade också att detta var det svåraste han gjort och att han inte kunnat sova på natten.
Hej Annika,
Jag lider med dig, det måste kännas hemskt. Det måste kännas ännu svårare att förstå när man tycker att man gör ett väldigt bra jobb - det hemskaste måste ändå vara om det är så att man blir uppsagd för att man är äldre. Företaget som jag jobbar på för tillfället har den högsta medelålder jag någonsin sett - jag tror medelåldern ligger på ca 50-55!
Att chefen tar till sådana ursäkter som att "det var det svåraste han gjort" tycker jag är lågvattenmärke! Min chef gör detsamma när vi inte kan komma överens och det är en otroligt dålig egenskap hos en chef! Jag jobbar på bemmanningsföretag och när jag hade löneanspråk efter 6 månader som det visade sig att hon "missförstått" så lät det likadant - "jag är väldigt ledsen, du vet att om jag kunde... bla bla bal

Nu i sommar ska jag jobba hos ett företag, de ville att jag skulle jobba 3 v i juli och första veckan i augusti. Jag sa tidigare till min chef att jag inte kunde jobba första veckan i augusti, hon pratade med kunden men glömde bort detta. När jag sedan påminde om att jag måste vara ledig första veckan i augusti kom hon med ultimatum - antingen jobbar jag första veckan i augusti eller så måste jag också ta ledigt i juli eftersom företaget sagt att det var viktigt att jag jobbade första veckan i augusti

Jag sa att så kunde de väl inte göra och då kom det "gamla vanliga"... "jag är jätteledsen, du vet att om jag kunde... "

Så jag bestämde mig för att ta semester i juli och första veckan i augusti. Sedan visade det sig att hon inte hade pratat med företaget utan när de fick reda på att jag inte kunde jobba första veckan i augusti ville de ändå att jag skulle jobba! Min chef hade alltså inte ens diskuterat min lediga vecka med företaget! Jag tänkte att jag nu inte ställer upp och jobbar i juli utan hon får stå sitt kast och missa uppdraget men företaget är väldigt trevligt så jag ställer ändå upp.
Chefer ska inte fega ur och låtsas vara ledsna utan stå för beslut och förslag och låta den anställda bli arg och besviken.
Just nu är det väldig stiltje på arbetsmarknaden men det borde komma igång snart igen - det har varit stiltje länge. Själv arbetar jag bl a som ekonomiassistent och det finns knappast några jobb inom det området - däremot är det väldigt ont om lönadministratörer så kan du den biten (både kollektiv och tjänstemanna) så har du nog större chans att få jobb inom snar framtid. Registrerar ditt CV hos alla bemannings- och rekryteringsföretag för det kan ge utdelning. Jag har själv hjälpt till med rekrytering på bemanningsföretag så om du vill du ha tips om hur du ska fylla i dina uppgifter/önskemål kan du maila mig.
Försökt njuta av en underbar sommar så löser det sig förhoppningsvis för dig på ett eller annat sätt - ofta är det ju så att "inget ont som inte för något gott med sig"... men det är nog en klen tröst som du känner dig just nu.