Jag har själv småbarn - så jag vet precis hur det är med sjuka barn, dagis etc. Har dessutom inga anhöriga på nära håll som kan backa up om det behövs. Jobbar dessutom heltid, vilket även min man gör, så jag vet precis hur det är att vara mitt uppe "i smeten"
Man kan inte styra barn och när de blir t.ex. sjuka, och dagis kan ringa när som helst för feber/magsjuka/skada etc. MEN aldrig någonsin blir ett barn regelbundet sjukt tre gånger i veckan kl 3. Sjukdom varar dessutom sällan en halv dag, ringer dagis pga sjukdom behöver barnet troligen vara borta iaf dagen efter också, och är det magsjuka minst två dagar efter tillfrisknande. Detta gör naturlgitvis att man som förälder får tala om för chefen att mitt barn är sjukt och jag vabbar x timmar idag och x dagar framöver. Som anställd kan man INTE bara "gå" och inte säga något, det handlar om att man är frånvarande från sitt jobb och är man frånvarande ska inte arbetsplatsen stå för lönekostnader utan FK går in och betalar.
Som anställd, oavsett om man har barn eller ej, är man på jobb för att utföra ett arbete. Man får betalt för att utföra detta arbete och man kan inte komam och gå som man vill "pga barn". Smiter man tidigare för att barnen ska slippa vara på dagis, eller barnen har aktiviteter - då får man gå ner i arbetstid så man hinner med både arbete och barn. Inte fanken kan jag kräva att mina kollegor ska jobba häcken av sig för att JAG valde att skaffa barn???? Självfallet kan det köra ihop sig ibland, men då får man prata med sin arbetsledare om det. Kanske ta ut en föräldradag, semester, flexa eller ta igen arbete någon annan dag/tid. Få chefter brukar vara omöjliga om man själv försöker finna en lösning.
Alltså, oavsett om det för Skogstrolls del primärt handlar om att hon får ta över en massa extrajobb, så är det för arbetsplatsens del högst vesäntligt huruvida en anställd är på plats under sin arbetstid eller frånvarande. Ingen arbetsgivare vill betala för frånvarande personal, det är en ekonomsik fråga. Om man är frånvarande oavsett anledning (barns sjukdom, egen sjukdom, dödsfall etc) så måste man självklart meddela arbetsgivaren detta, allt annat är "trolöshet mot huvudman" eller vad de kallas på fikonspråk