Absolut "Din trädgård" av Karin Berglund, som några redan tipsat om. Den är SÅ bra, jag är total trädgårdsnovis och i den kan jag hitta både svar på simpla saker som när man klipper häcken och inspiration i form av vackra bilder. Ska man ha en bok så är det den. Sedan har jag en bok som heter "Trädgård för nybörjare" av Inger Palmstierna. Där får man konkreta och enkla råd men inspirationen finnsinte. En trevlig och basic bok som ingen lär skrämmas av.
UNDVIK: "Trädgård för ovana" av Siv och Key L Nilsson. Upplagd efter årets månader. Tråkig och oinspirerande. Inte heller särskilt konkret.
UNDVIK även: "Trädgårdarnas ABC" av L-E Samuelsson och Ulf Schenkmanis. Det här är två farbröder som tror att de vet bäst och gärna talar om det. Jag har inte läst någon annanträdgårdsbok som tar lusten ur trädgårddsarbetet så effektivt. Boken kryllar av pekpinnar och de är väldigt förtjust i uttrycken "du måste" och "du ska". Tar död påett spirande trädgårdsintresse lika effektivt som Round up tar kål på ogräs.
|