CITAT (Nauti @ 16-12-2009, 14:45)

Vågar inte svara på det. Jag vet att det finns fullspektrumlampor som kostar en slant extra, så jag skulle gissa på att det är väldigt litet blått ljus i det varmvita och vice versa, annars skulle det nog inte finnas en marknad för fullspektrumlampor. Jag har åtminstone satsat på att köra blått när jag förkultiverar som sagt.
Jag har hört att man måste komma upp i kring 180W med LED-ufo för att lyckas få en tillräckligt bra spridning av olika färgspektrum eftersom det krävs ett visst antal lysdioder för att det skall bli riktigt bra. Jag läste inte in mig mer på detta eller försökte förstå vad han menade, har du någon koll på detta?
Känner inte igen det där med 180w. Jag har många exempel på att 15w 660/460 kombinerat rött/blått räcker bra för att trigga igång fotosyntesen. man använder ju bara dom exakta våglängderna som växterna vill ha.
dom vill inte ha så mkt av gult, grönt, vitt ljus, när dom kan få blått o rött, se kurvorna nedan
CITAT (KRT @ 16-12-2009, 14:57)

Var har du varit och letat information egentligen

? Fast det kanske finns en poäng, de som odlar cannabis är förmodligen ganska duktiga på att få bra tillväxt inomhus, och har säkert provat sig fram till optimala lampor och ljussättningar

Om man tittar på cannabisodlarna, bl.a. på You tube, så får man informationen att dom använder UFO90W
660 rött och 460 blått i förhållandet 8:1, då dom vill åt blommorna i växten.