Jag tänkte skriva att det kan vara en bra idé att skicka mejl, svart på vitt till de ansvariga i vilket du förklarar situationen. För att ha ett bevis på att du har försökt lösa situationen. Men åsa hann före och hon har beskrivit det jag ville säga väldigt bra :
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-12-2009, 15:25)

Om det fortsätter och du inte känner att du orkar, ta upp det som ett arbetsmiljöproblem om din personalchef inte vill tala om saken skriv ett mail där du talar om att du inte orkar längre att göra en kollegas jobb + hur dåligt du mår. Skicka det sedan till personalchefen + kopior till högre chef + skyddsombud. Spara kopior på allt, även ifall du pratar med personalchefen skriv då ner kort vad som sagts och datum, blir du sedan sjuk av arbetsbördan har du bevis på att du påtalat för ledningen om den tunga arbetsbördan.
Det som är mest allvarligt är ju att personalchefen verkar strunta i en av de viktigaste uppgifterna en personalchef har = att se till så personalen mår bra och att arbetsuppgifterna ryms inom arbetstiden.
CITAT (Anki på Öland @ 17-12-2009, 10:38)

Men.... nu får du väl ge dig!! Klart det är kollegans ansvar om hon smiter för tidigt varenda dag!! Klarar hon inte att jobba dom timmar hon får betalt för, får hon väl gå ner i tid och är barnet sjukt varje eftermiddag får hon se till att hålla sig hemma med sitt sjuka barn tills det blir friskt och då VABa!!
Anki
Tycker jag också.

Bra skrivet Anki!