CITAT (jegi @ 20-12-2009, 20:23)

Skulle tro att en månad till bara gör gott. Min ginkgo står absolut helt stilla, noll tillväxt och noll nedfrysning. Så tipset är att leta ut en riktigt varm, väldränerad plats åt den. Du har väl en el två zoner bättre iofs men jag tror att det är ett bra tips ändå. Tack fö för att du stavar Ginkgo rätt!
Om jag ska gå på min erfarenhet sedan så mår katalpa och robinia bättre av en längre sommar, för dom brukar inte hinna mogna av. Så indirekta tecken tyder på att dom gillar kortare vinter.
Vad gäller manchurisk valnöt så brukar den i varje fall hinna mogna av hos mig och borde ju då gilla en längre vinter.
Någon annan får googla.
Jag har en bra zon 3, och har tänkt plantera den i söderläge med husväggen någon meter bakom. Då är den skyddad några år tills den växer över taket i alla fall. Det är väldränerat och sandjord, så det hjälper också. Jag tror den har en hygglig chans där, eller snarare får den se till att klara sig där för bättre kan jag inte uppbåda
Både katalpa och robinia skall klara zon 3, men dom är ju från östra usa där somrarna är längre och varmare än här. Skadar nog inte att ta in dom snart så dom får ytterligare en lång sommar. Dom är ju känsligast när dom är unga efter vad jag förstår, och dom är bara från i februari även om dom växt snabbt.
CITAT (flaxss @ 20-12-2009, 20:24)

jag har redan tagit in gingko, valnöt och andra små träd, men 1-2månader med temp under +10c har dom fått och det brukar räcka för dom. överlever gör dom iallafall. men ska du ha den inne i rusmtemp så får du ha extra ljus till den för annars kommer den bli klen i dom nya skotten. sedan kanske du kan vänja dom vid att komma in. för det är ju ingen mening att ha dom som krukväxter om dom inte får rätta förhållanden bara för dom ska få en extra tidig start, för då kan det vara bättre att dom har det kallt och mörkt men frostfritt under vintern. sätter du dom inne så är det nog bättre att ha ljust och lite svalare.
Jag har ett par gamla lysrörsarmaturer typ såna som sitter i stora kontor och liknande. Visserligen inte perfekt våglängd på ljuset, men det borde vara hyfsat i alla fall. Under en sådan borde man få god plats med minst tio stycken 15cm. krukor.
Problemet är att jag inte har något annat ställe att ha dom. Antingen inne eller ute. Jag provar nog att ta in dom ändå, men skall försöka få till en någorlunda mild övergång. Från -15 till +20 blir väll kanske en chock annars. Så hastigt kommer inte våren ens i USA. Skönt i alla fall att höra att du tror 2 månader räcker.